Läsarfråga

Vill först säga att när jag svarar på läsarfrågor så gör jag det utifrån mina egna erfarenheter, jag är inte frisör, jag har ingen frisörutbildning eller utbildning i kemi. Det enda jag har är ett stort intresse och kunskap jag skaffat genom läsning osv. För bästa svar bör ni kanske vända er till en frisör, även fast de inte alltid ger ärliga råd, utan ibland rekommenderar den dyraste behandlingen ;)

Detta är ett svar till kommentaren jag fick till inlägget 'Ingredienser: Protein'. Såhär skriver hon:

Har lite frågor om mitt hår men kan berätta lite historia bakom snabbt så att du vet.. Är mulatt, mitt hår permanentades när jag var typ 9 o framöver då o då.. Min mamma är svart så hon vet lite om afro o så, så hon tog hand om mitt hår ganska bra (tvätt en gång i veckan med vanligt schampoo + balsam o borstning med en träborste

Det var skitfint då, långt, mjukt osv.. Lite torrt de gångerna jag inte hade gjort permanent på länge men aa.. Iaf. När jag va typ 13 började jag fixa håret själv, o jag kunde ingenting. Färgade mitt hår, blekte till ljusbrun, en gång blekte jag så det blev orange men färgade tillbaks direkt efter, plattade mkt, kammade knappt mitt hår så det var tjocka tovor där bak.. Förra året var mitt hår ovanför brösten när jag plattat de, men de va heelt förstört så jag klippte av allt, tills de bara var en cm i hela håret...

Hade inbakade flätor m löshår t typ december då jag var trött på det (det var kanske typ 4 cm då) så jag permanenta det.. efter det, så permanenta jag det. Jag har typ alltid mitt hår hårt uppsatt i en boll, för jag vill inte ha mitt naturliga hår, det är liksom inte ens fina lockar utan det är som stort jättevolymaktigt rakt hår (?) typ.. om du förstår hur jag menar?

Nu är mitt hår typ 3 cm förbi nyckelbenen, men det känns som att mitt hår är slitet.. När jag plattar det är det typ kluvna toppar ÖVERALLT, jag försöker ta hand om mitt hår.. Tar kokosolja o inpackning då o då, tvättar det inte för ofta. Ofta borstar jag mitt hår med träborsten o vatten o gör flätor ibland men det känns som att mitt hår är sååå slitet.. Vad ska jag göra??? Jag vill att det ska växa långt som jag en gång hade..


Nu kommer jag steg för steg gå igenom för som inte fungerar i din rutin, hoppas att det hjälper!

"Lite torrt de gångerna jag inte hade gjort permanent på länge"
Jag tror att du vet vad jag kommer säga först, SLUTA rakpermanenta ditt hår. För mig så fungerade rakpermanent väldigt bra, mitt hår var alltid mjukt och lent, det höll sig rakt i flera månader och det växte sig superlångt. Jag tror helt enkelt att vissa hår "svarar" mindre dåligt på rakpermanent än andra, mindre dåligt skriver jag för att rakpermanenter innebär alltid skada på håret. Visst kan det vara så att ditt hår inte tagit synlig skada av rakpermanenterna tidigare och därför undrar du varför ditt hår uppvisar sådana skador nu. Det räcker med att man lämnar i medlet några minuter för länge, och håret kan bli förstört för alltid. Det var samma för mig, det var en speciell rakpermanent jag gjorde, i samband med färgning som verkligen förändrade mitt hår, det tappade all elasticitet och lyster.

"Färgade mitt hår, blekte till ljusbrun, en gång blekte jag så det blev orange men färgade tillbaks direkt efter, plattade mkt, kammade knappt mitt hår så det var tjocka tovor där bak"
Att allt det här inte var bra för ditt hår behöver jag nog inte förklara, rakpermanent gör ditt hår tunnare genom att det skalar bort delar av ditt yttre fjällager, blekningar gör det samma. Så det man har kvar är otroligt ömtåligt hår, att låta det tova ihop sig orsakar oerhörd stress på håret. Eftersom att du klippte av allt ditt hår efter detta så behöver jag inte gå in mer i detalj, för då måste du märkt hur stor skada det gjorde på ditt hår. En sak som jag tycker är väldigt beklaglig är att du gjorde allt detta när du var bara 13 år, dessa är ändå ganska omfattande behandlingar. När jag var 13 använde jag inte ens använda smink, hårblekning hade aldrig kommit på fråga för jag tror att när vi är i den åldern så är vi extra känsliga för tryck utifrån, till exempel att man vill ha den hårtypen och hårfärgen som alla andra har.

"så jag klippte av allt, tills de bara var en cm i hela håret..." "efter det, så permanenta jag det"
Det här låter som bland det bästa du gjort med ditt hår! Det krävs ett j*kla mod att klippa av allt sitt hår i en sån ung ålder, det hade jag aldrig vågat. Efter det här steget hade du verkligen kunnat börja om. Jag förstår att man som tonåring kanske inte vill ha snagg men inbakade flätor och till och med weaves hade vart bättre än att gå tillbaks till rakpermanent.

"Jag har typ alltid mitt hår hårt uppsatt i en boll"
Att ha håret i samma frisyr dag in och dag ut sliter väldigt mycket på håret, speciellt om det är en sådan där stram hög boll. Dina egdes (håret runt ansiktet) är då helt exposed för yttre element såsom friktion mot huvudkudden till exempel. En låg lös knut med mitt eller sidobena är mycket snällare mot håret. Sedan bör du inte heller använda smala håra tofsar med metalllås på. Jag har skrivit ett inlägg tidigare om stora mjuka tofsar som finns att köpa på tex Glitter, de är mycket snällare mot håret. Tänk också på hur du kammar dina edges, första bilden BIG NO NO, andra bilden visar hur du bör kamma ditt hår för att undvika breakage:



"...för jag vill inte ha mitt naturliga hår, det är liksom inte ens fina lockar utan det är som stort jättevolymaktigt rakt hår"
Jag är helt övertygad om att ditt hår är hur fint som helst. Varför? För jag har aldrig sett naturligt afrohår som jag inte absolut fallit pladask för! För det första, om ditt naturliga hår varit högst 4 cm så har du aldrig sett dina naturliga lockar, håret måste bli en viss längd för att lockarna ska tyngas ned, formas osv och man ska kunna se ditt curl pattern. När jag började transition så blev jag förvånad varje 5 cm mitt hår växte, av hur lockarna förändrades. Vad är egentligen fina lockar? Alla med afrohår har inte lockigt hår vilket många kanske tror. Många har rakt/halvrak/småkrusigt hår med otrolig volym, som jag tycker är super fint. Titta på den här bilden bara, inte särskilt definierade lockar men superfint och speciellt :)


"När jag plattar det är det typ kluvna toppar ÖVERALLT"
Det är uppenbart hur skadat ditt hår är, och plattången gör det inte bättre. När jag hade relaxer trodde jag inte att man kunde kamma håret utan de där små hårstråna som ligger överallt. Men det är faktiskt helt möjligt, men det kräver bra hårrutiner. Om jag var du skulle jag lägga plattången på hyllan, och toppklippa håret. Om du nu ändå vill platta håret, använd bra värmeskydd (!!) och dra inte över håret mer än 1 gång, om du kan ställa in värmen på din plattång så ha inte på den allra hetaste.

"Tar kokosolja o inpackning då o då, tvättar det inte för ofta"
Nu kommer det du nog verkligen inte vill höra, men jag väljer att vara helt ärlig. Produkter kan på inget sätt förbättra hårets kvalite. Håret består av döda fibrer och när dem väl är skadade kan de inte repareras. Proteinbehandlingar kan fylla i skåror på hårstrået och stärka det något, men själva håret i sig kan aldrig repareras. Meningen med produkter (på afrohår) är att underlätta manipulering (göra frisyrer, fläta, twista osv) och underlätta kamningen, samt att ge håret en mjukare och mer följsam känsla. Produkter är därmed endast hjälpmedel, ingen magisk medicin. Den enda "produkten" som egentligen återfuktar håret är vatten, allt annat är bara sealants och/eller mjukgörare.

"Vad ska jag göra??? Jag vill att det ska växa långt som jag en gång hade.."
Ditt hår växer jämt och ständigt, varje sekund och varje minut. Så vill du ha långt hår är tricket att bevara topparna och längderna, på så sätt blir håret längre. Detta gör du bäst genom Protective Hairstyles, snäll kamning, skippa plattången och de höga tofsarna. Att ditt hår kan bli längre har jag ingen tvekan om. Om det är så att du önskar oskadat hår, så blir det en större utmaning, pga att du rakpermanentat ditt hår är allt hår du har på huvudet mer eller mindre skadat redan, det går som sagt inte att reparera. Jag vet faktist inte om man egentligen kan ha rarakpermamentat hår /färgat hår och samtidigt ha oskadat hår eftersom behandlingarna tillför skada i sig. Så för att håret i längderna ska vara av samma kvalite som håret som växer ut från hårsäckarna bör du sluta rakpermanenta ditt hår och antingen klippa av det rakpermanentade håret och börja om på nytt eller transition alltså låta håret växa och all eftersom klippa av de raka topparna.


Sammanfattningsvis: Du har nog genom åren tagit ditt hår på en berg-och dalbanetur, framför allt med rakpermanenterna. Huvudingredienserna i rakpermanenter (oftast Sodium Hydroxide) har ett PH på mellan 10-14, hårets naturliga PH-värde är 4,5-5,5. Detta kanske inte säger dig så mycket men varje ökning med 1 på PH-skalan innebär en tiogånger ökning av PH-värde, alltså PH 5 är 10 gånger mer sur (acidic) än PH 6, och PH 4 är 100 gånger mer sur än PH 6.. PH 11 är 1000 gånger mer basisk (alkaline) än PH 8.. Den mest sura (0) och de mest basiska (14) blandningarna är så starka att de förstör allt i sin väg. Fatta då var en relaxer med PH 10-14 gör med ditt hår! Rakpermanenter kan även skada dina hårsäckar så mycket att de aldrig mer kan producera hår, och det krävs egentligen inte mycket. Jag har själv rakpermanentat mitt hår större delen av mitt liv och var inte känslomässigt redo att transition förrän jag var 21, så jag förstår helt och hållet att allt har sin tid. Hur du än gör med rakpermananten, försök att göra all övrig hårvård så skonsam som möjligt.

Love your curls and kinks!

Kommentarer
Postat av: Anonym

tack så mkt för svaret! lärde mig mkt. mitt hår ser typ ut som en mörkare veersion avc tjejen på bilden men vågar ej ha så, folk tittar jättemkt..



återigen, tack! :D

2011-10-20 @ 19:02:00
Postat av: Cherry

Ett förslag till, till alla de andra bra tipsen är att göra en keratin behandling. Finns olika ute på marknade mer eller mindre kemiska. Men det är mildare än permanent och förändrar inte hårstrukturen permanent utan ger tillfällig styrka och glans. Kan vara bra att stärka håret med medan man väntar på utväxt.



Dyrt men man kan också göra hemma med hjlp av en kompis. Det är inte så kritiskt som relaxer eftersom det inte frinns risk för over processing eller så.

2011-10-23 @ 00:55:27
Postat av: Cherry

Ett förslag till, till alla de andra bra tipsen är att göra en keratin behandling. Finns olika ute på marknade mer eller mindre kemiska. Men det är mildare än permanent och förändrar inte hårstrukturen permanent utan ger tillfällig styrka och glans. Kan vara bra att stärka håret med medan man väntar på utväxt.



Dyrt men man kan också göra hemma med hjlp av en kompis. Det är inte så kritiskt som relaxer eftersom det inte frinns risk för over processing eller så.

2011-10-23 @ 00:55:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0