Ingredienser: Protein

Vad är protein, och är det bra eller dåligt för håret?
Håret är till 98% uppbyggt av protein, denna protein kallas för Keratin. Så att protein är bra för håret kan verka självklart, men så är inte alltid fallet. Protein stärker håret vilket kan vara väldigt bra på tex rakpermanentat eller blekt hår, eftersom det håret har försvagats i behandlingsprocessen. Men har man obehandlat hår så kan protein göra håret 'överstärkt', vilket leder till breakage. Naturals brukar av den anledningen vara försiktiga med proteiner. Proteiner ingår i många shampon, balsam, inpackningar och stylingprodukter, och några av de vanligaste är:

Hydrolyzed wheat protein
Hydrolyzed keratin
Hydrolyzed oat flour
Hydrolyzed silk
Hydrolyzed silk protein
Hydrolyzed soy protein
Cocodimonium hydroxypropyl hydrolyzed casein
Cocodimonium hydroxypropyl hydrolyzed collagen
Cocodimonium hydroxypropyl hydrolyzed hair keratin
Cocodimonium hydroxypropyl hydrolyzed keratin
Cocodimonium hydroxypropyl hydrolyzed rice protein
Cocodimonium hydroxypropyl hydrolyzed silk
Cocodimonium hydroxypropyl hydrolyzed soy protein
Cocodimonium hydroxypropyl hydrolyzed wheat protein
Cocodimonium hydroxypropyl silk amino acids
Cocoyl hydrolyzed collagen
Cocoyl hydrolyzed keratin
Keratin
Potassium cocoyl hydrolyzed collagen
TEA-cocoyl hydrolyzed collagen
TEA-cocoyl hydrolyzed soy protein

Varför används protein och hur vet jag om mitt hår behöver protein eller fukt?
Många använder som sagt proteinbehandlingar på behandlat hår, när de upplever svagt hår. Men det viktigaste när det gäller proteinprodukter är att hitta en balans mellan protein och fukt, för mycket av någon av dem skadar ditt hår, so pay close attention! Om du är osäker, gör följande test:
1. Blöt håret.
2. Kamma igenom det väl alt fingerdetangle
3. Ta en sektion och kamma det sakta med en borste alt dra i ett hårstrå på var sida med bägge händer, var uppmärksam på hur håret beter sig!
4. Om håret inte uppvisar någon elasticitet, utan bara bryts, så behöver du fukt.. inte protein, ditt hår är då alldeles för hårt redan
5. Om ditt hår uppvisar för mycket elasticitet, alltså det dras ut mer och mer och mer och sedan går det av så behöver du protein (stadga)

Man kan dock vara 'protein sensetive', vilket jag börjar misstänka att jag är till vissa proteiner. Mitt hår gillade inte ElVital Total Breakage 5 som innehåller Hydrolyzed wheat protein, det vart verkligen torrt och strävt. Men samtidigt har jag ännu inte testat någon bättre inpackning är Organic ROOT Stimulator Hair Mayonnaise. Den innehåller Hydrolyzed Collagen (iof inte 100% protein), Hydrolyzed Keratin, Egg Powder Ovum, Cholesterol mm och räknas alltså som en proteinbehandling! Mitt hår gillar även Coconut Oil, som innehåller massa protein.. Super skumt, men det har väl att göra med mängden protein plus vilka andra ingredienser som ingår. Men det är viktigt att vara uppmärksam på hur håret känns när man använt en proteinprodukt, eller framförallt varför man använder den från första början.

Några vanliga proteinbehandlingar man kan göra hemma:
Organic ROOT Stimulator Hair Mayonnaise, använd den på nytvättat hår, låt den sitta i minst 20 min med värme för bästa resultat
Redken Extreme CAT Protein Therapy Treatment
Redken Extreme CAT Protein Reconstructing Treatment
Aphogee Two Step Protein Treatment, finns inte i Sverige än men i USA använder många den i hemmet

Love your curls and kinks!


Kommentarer
Postat av: Cherry

Jag gillar också organic root stimulator men jag föredrar replenishing pak. Jag tyckte den där mayonnaise grejen blev för geggig.

2011-10-19 @ 19:29:56
Postat av: Admin

Den har jag inte testat.. mest för att den innehåller dimethicone, men det är ju ingen biggie så länge man schamponerar :) visst menar du den gula som heter Olive Oil

2011-10-19 @ 21:07:55
URL: http://loveyourcurls.blogg.se/
Postat av: aa

Hej, älskar din blogg! :) Har lite frågor om mitt hår men kan berätta lite historia bakom snabbt så att du vet.. Är mulatt, mitt hår permanentades när jag var typ 9 o framöver då o då.. Min mamma är svart så hon vet lite om afro o så, så hon tog hand om mitt hår ganska bra (tvätt en gång i veckan med vanligt schampoo + balsam o borstning med en träborste (en sån här: http://www.google.se/imgres?q=tr%C3%A4borste&um=1&hl=sv&sa=N&nord=1&biw=2048&bih=1065&tbm=isch&tbnid=jQcfXjYeRFfhEM:&imgrefurl=http://thisismarielle.se/category/tips-och-sant.html&docid=RjEJxu3dHe2-xM&imgurl=http://mariellep.blogg.se/images/2011/img_3205-kopia_131919324.jpg&w=500&h=347&ei=piOfTtXVJoqO4gTszszDCQ&zoom=1&iact=hc&vpx=169&vpy=343&dur=1072&hovh=187&hovw=270&tx=218&ty=109&sig=103284011939870297827&page=1&tbnh=116&tbnw=167&start=0&ndsp=73&ved=1t:429,r:13,s:0)



Det var skitfint då, långt, mjukt osv.. Lite torrt de gångerna jag inte hade gjort permanent på länge men aa.. Iaf. När jag va typ 13 började jag fixa håret själv, o jag kunde ingenting. Färgade mitt hår, blekte till ljusbrun, en gång blekte jag så det blev orange men färgade tillbaks direkt efter, plattade mkt, kammade knappt mitt hår så det var tjocka tovor där bak.. Förra året var mitt hår ovanför brösten när jag plattat de, men de va heelt förstört så jag klippte av allt, tills de bara var en cm i hela håret...



Hade inbakade flätor m löshår t typ december då jag var trött på det (det var kanske typ 4 cm då) så jag permanenta det.. efter det, så permanenta jag det. Jag har typ alltid mitt hår hårt uppsatt i en boll, för jag vill inte ha mitt naturliga hår, det är liksom inte ens fina lockar utan det är som stort jättevolymaktigt rakt hår (?) typ.. om du förstår hur jag menar?



Nu är mitt hår typ 3 cm förbi nyckelbenen, men det känns som att mitt hår är slitet.. När jag plattar det är det typ kluvna toppar ÖVERALLT, jag försöker ta hand om mitt hår.. Tar kokosolja o inpackning då o då, tvättar det inte för ofta. Ofta borstar jag mitt hår med träborsten o vatten o gör flätor ibland men det känns som att mitt hår är sååå slitet.. Vad ska jag göra??? Jag vill att det ska växa långt som jag en gång hade..



Omg det blev skitlångt, förlåt, jag vill bara jättegärna ha tips!

2011-10-19 @ 21:37:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0