Vinter-rutin

Har ändrat lite i min "hair-regimen" nu när det är kallare ute, så jag tänkte ge er en update!

Sedan några veckor tillbaks tvättar jag håret 1 gång varannan vecka (på sommaren tvättar jag minst 1 gång i veckan). Detta beror dels på att jag haft fullt upp på senaste tiden, och allt eftersom håret växer tar det längre och längre tid att tvätta (det är min bekväma anledning). Den praktiska anledningen är att jag generellt sätt alltid tvättar håret mer sällan på vinterhalvåret, eftersom mitt hår alltid pga av kylan och den låga luftfuktigheten alltid är torrare på vinterhalvåret. Det är naturligtvis inte så att hårtvätten torkar ut håret, snarare tvärtom. Men eftersom håret är torrare på vintern vill jag kamma det mer sällan (torrt hår går av vid kamning) och vid tvätt måste man ju kamma håret ordentlligt, därför tvättar jag (och alltså kammar) håret mer sällan på vintern.

Ungefär varannan dag återfuktar och/eller återfettar jag håret. Fukten består av en Vatten + Vegetabilisk Glycerinmix som jag sprayar håret med, fettet består av min hemmagjorda Shea Butter + Coconut Oil-mix. Fukt är lika viktigt på sommaren som vintern eftersom det gör håret mjukt och följsamt, fettet är för mitt hår extra viktigt på vintern. Inte bara som sealant (fettkedjornas storlek hindrar vattenmolekyler från att absorberas och lämna hårstrået, sealant från engelskans seal=låsa) utan även som skydd mot elementen. Under vintern vill jag alltid ha ett tunt lager fett kring mitt hårstrå så fort jag är utomhus. Lager låter som att jag dränker håret i fett, det gör jag absolut inte eftersom att ++ blir -, dvs om du tillför för mycket fett kommer mer fett att dras från ditt hår, så det är en fin linje. Jag använder ungefär en klick lika stor som en enkrona på mitt hår varannan dag, men mängden varierar beroende på hårtyp (olika afrohårtyper) såväl som hårlängd osv. Vilket fett/olja du väljer är helt upp till dina preferenser, jag använder som sagt Shea Butter och Coconut Oil därför att de kompletterar varandra bra, jag gillar även Oliv Olja och jag skulle vilja testa Kakao Smör vilket jag tror skulle blir för fett för mitt hår på sommaren, men på vintern tror jag det ger superskydd.

Om jag schamponerar håret gör jag det på vintern alltid i flätor. Eftersom att mitt hår är torrare nu, och det blir ännu torrare efter schamponering, vill jag inte behöva kamma det efter tvätten, jag skulle då förlora för mycket hår. Så innan schamponeringen så sprayar jag håret med lite vatten, sedan återfettar jag det rejält och kammar försiktigt men noggrant ut det. Efter det flätar jag håret i 4-6 flätor, sedan tvättar jag och schamponerar, eftersom håret redan är kammat behöver jag inte kamma det efter schamponeringen utan jag låter flätorna vara i under hela tvätten alltså inpackning, balsam. Låter det även torka i flätorna. Sköljer man håret noggrant så får man garanterat bort allt schampo även fast håret är i flätor, men är man osäker kan man ta upp flätorna och skölja med var då försiktig så du inte tovar till håret, fläta upp sektionerna igen direkt när du är klar med varje.

Brukar dock i regel bara co-wash (balsamtvätta) håret på vintern just av anledningen att det redan är torrt som det är. Även då jobbar jag i sektioner och skrubbar hårbottnen ordentligt med balsamet. Det är viktigt att hårbottnen bli ordentligt ren. Friskt hår börjar med en frisk hårbotten!

Går aldrig ut med blött hår på vintern! Detta är inte bara för att skydda håret med det är jätte farligt att gå ut i kyla med blött hår. Mitt hår tar 3-4 timmar att torka och om jag har det i flätor tar det ännu längre tid, så jag ser till att planera min wash-day så att jag inte behöver gå ut förrän håret är torrt. Var inte rädd för att ge dig själv en heldag att fixa med håret, det är ju bara 1 dag på 2 veckor, under tiden håret torkar kan man göra andra hemmasysslor :) Söndag är den dag som funkar bäst för mig!

Sover inte en natt utan Protective Hairstyle och skydd i form av night cap eller scarf runt huvudet.

Love your curls and kinks!


Kommentarer
Postat av: Anonym

''En står låg fläta (med mittbena) är enligt mig mest skyddande, med topparna instoppade i flätan!''



hur menar du med topparna instoppade i flätan? Att man flätar långt så att topparna knappt syns eller att man tar topparna och stoppar in i tofsen innan flätan? kan du visa bild på hur du menar?

2011-11-23 @ 16:59:06
Postat av: Anonym

plus att om jag har sådär med mittbena + låg fläta måste jag ha bobbypens (vet ej det svenska ordet.) på sidorna för annars sticker det ut, behöver typ 4 st kommer det göra skada?

2011-11-23 @ 17:00:07
Postat av: Admin

Mittbena eller snedbena spelar ingen roll bara du inte drar håret bakåt för tight.



Du gör hela flätan, sedan låser du ju den med en snodd? Det du gör då är att du stoppar in den lilla stumpen av toppar som är kvar i tofsen. Slutet på flätan kommer du ungefär se ut som en liten öggla. Detta är för att hindra att topparna spretar och alla håll och då blir tovigt och knyts runt varandra. Du kan kolla på de här bilderna för att se hur jag menar: http://loveyourcurls.blogg.se/2011/october/love-my-leave-in.html#comment. Klicka på bilderna för att förstora :)



Hårnålar skadar inte håret så länge de två plast-bubblorna på slutet sitter kvar

2011-11-24 @ 18:56:20
URL: http://loveyourcurls.blogg.se/
Postat av: Anonym

tack så mkt för svaren, förstår nu haha..

en sak bara, okej du komr tro att jag är helt korkad men vilka hårnålar menar du med plastbubblor? :p mina ser ut såhär :



http://www.google.se/imgres?q=bobby+pins&um=1&hl=sv&sa=N&biw=2048&bih=1029&tbm=isch&tbnid=M-0yN8YegBBG1M:&imgrefurl=http://doing2010.blogspot.com/2010/06/bobby-pins.html&docid=XsUskxHXFfN3cM&imgurl=http://3.bp.blogspot.com/__nnbgMdrRX8/TCJRv9unNRI/AAAAAAAAAm4/u1gTZttKwm0/s1600/8147bobby_pins.jpg&w=700&h=555&ei=jcnOTuWwCef34QS18uh2&zoom=1&iact=hc&vpx=310&vpy=144&dur=1724&hovh=200&hovw=252&tx=179&ty=84&sig=103284011939870297827&page=1&tbnh=130&tbnw=164&start=0&ndsp=70&ved=1t:429,r:1,s:0

2011-11-24 @ 23:48:45
Postat av: Admin

Det är sådana jag också menar :) På slutet av hårnålarna finns två svarta bubblor, de har lixom "rundat" av slutet så hårnålen ska glida bättre genom håret. Dessa faller ibland av och hårnålarna blir då vassa och sliter på håret.

2011-11-25 @ 21:35:51
URL: http://loveyourcurls.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0