Nytt i badrumsskåpet

Eftersom jag är beroende av Shea Butter och det jag har håller på att ta slut har jag köpt en ny burk. Det vart från ett nytt märke den här gången vilket var lite av ett misstag. Själva produkten är det inget fel på, men företaget Out of Africa (amerikanskt) verkar inte vara fair-trade certifierat. När ni köper Shea Butter och andra produkter som framställs utomlands, var i den mån det går noga med att företget tar hänsyn till kvinnorna/ männen som tillverkar dem har ett bra avtal, alltså får rättvisa löner och arbetar under goda förhållanden.



Love your curls and kinks!


Kommentarer
Postat av: Mari

Vart någonstans har du köpt det? Innehåller det parabener? Cirkapris? Tack på förhand för svar! ;)

2011-11-06 @ 11:27:00
Postat av: Mari

PS. Bra att du tar upp fairtrade-aspekten på produkterna som du skriver om!

2011-11-06 @ 11:28:29
Postat av: Mari

Jag fick lite "rent" shea butter från en släkting till min son. Hon hade köpt det i Gambia eller Senegal. De säljer "klickar" som på marknader där från stora skålar med kallt vatten. Hon förvarade det i skafferiet och ej i kyl eller frys. Där har det legat i åratal. Det luktar starkt men det säger hon att det gör i Afrika med, att hon därför hade en scarf om håret när hon hade shea butter i. Ofta sov hon med det och kammade ur det på morgonen. I Afrika används det mot bla. skorv i babysars hårbotten.

Luktar det som du har fått eller köpt lika starkt?

2011-11-19 @ 11:26:06
Postat av: Admin

Visst har det en speciell lukt, men det jag hört är att om det luktar starkt så är det gammalt. Men det är ju svårt att bedömma för vad är stark lukt och vad är normalt? Det finns olika typer av Shea Butter, det som kallas Raw som är helt obehandlat med gulaktig färg och har kvar alla nyttiga ämnen. Sedan finns det Refined Shea Butter som luktar väldigt svagt och har kvar de flesta nyttigheter och är lite dyrare. Sedan finns det det billiga vita Shea Butter som används i allt från hudkrämer vissa stearinljus som inte luktar något och inte heller har kvar några vitaminer eller goda ämnen. Så för att bedömma om lukten är normal måste man veta vilken sort man har, du verkar ha det som är helt 100% Raw och det ska som sagt lukta, men inte för starkt.. Vad jag hört håller sig Shea Butter bra i 1-2 år, men jag är inte alls säker på om det stämmer. Ska verkligen försöka ta reda på ett svar åt dig, under tiden kan du ju om möjligt köpa mindre burkar som tar slut på ca 6 mån.. Sen kan du även söka på allmänna fetters hållbarhet, kom bara ihåg att Shea Butter är ett fett och itne en olja :)

2011-11-19 @ 23:43:35
URL: http://loveyourcurls.blogg.se/
Postat av: Mari

Tack för svar och vidare forskning!

Kusinen som jag fick det av sa att det är vitt/ vitaktigt när det är färskt. Sedan gulnar det. Hon brukar vispa upp det med vatten eller olja för att det ska bli mjukt. Då blir det vitt och krämigt/ skummigt.

Det är en speciell lukt. Det luktar inte äckligt direkt, men väldigt starkt. Jag skulle dock tro att det är lite gammalt och att det luktar extra starkt pga att fettet har härsknat lite. Men jag fick det gratis så... Men lukten gör att det inte känns lockande att applicera i någons hår. Det används även som mjukgörande på torr hud, mot eksem och ett antal andra åkommor enligt kusinen.

2011-11-21 @ 07:01:25
Postat av: Admin

Jag har hört att det ska vara gulaktgt och blir vitt med tiden :S men lita på kusinen tycker jag, shea smör är ju från västafrika/gambia så hon lär ju ha bättre koll än mig :) det blir nog inte gammalt så att det inte går att använda eller är skadligt, jag brukar blanda mitt shea smör 50/50 med kokosnötsolja då brukar kokosdoften ta över, annars kan man köpa rosvatten som i princip är pressade rosblad för en godare doft :)

2011-11-21 @ 11:23:24
URL: http://loveyourcurls.blogg.se/
Postat av: Mari

Tack för tipsen. Kanske tar en tur till Orientlivs och köper rosvatten då ;) Coconut oil fick vi av en kompis men det var någon slags blandning som tyvärr innehåller parabener. (Tack dig, som gjorde att jag började uppmärksamma innehållförteckningar). Antar att man kan köpa ren kokosnötolja, du har säkert skrivit om det tidigare?

2011-11-23 @ 10:23:02
Postat av: Mari

Såg att du skrev att den finns på Taj Mahal: http://loveyourcurls.blogg.se/2011/october/do-it-yourself-natural-homemade-creamy-and-f.html



Man får locka nån familjemedlem i Stockholm att köpa den till jul då kanske :)



2011-11-23 @ 10:32:05
Postat av: W

Har du provat Akamutis sheasmör? Det tycker jag är toppen till min dotter med afrikanskt ursprung.

Akamutis produkter är enbart "rena".



En annan produktfråga. har inte hunnit läsa llt i din blogg men är glad att jag hittat den! Har du någon erfarenhet av Carol's daughters produkter?

2012-02-25 @ 22:03:04
Postat av: Admin

Helhej! nej det har jag inte gjort, vart hittar jag den? vill gärna hitta ett shea smör här i sverige som är rättvisemärkt på något sätt satt värdlände-arbetarna garanterat får ut rimlig lön... tack för tipset iaf!



nej har inte testat dem ännu, men har bara hört gått om dem, de finns någonstans på min produkt wish-list :)

2012-02-26 @ 00:27:39
URL: http://loveyourcurls.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0