Do It Yourself: Natural Homemade Creamy and Fluffy Shea Butter Cremes Recipe

Älskar den här videon av Naptural85, hennes recept är väldigt liknande mitt förutom Vitamin-E ingrediensen och Ricinolja (Castor Oil), som jag bara använder i hårbottnen. Shea smör funkar alldeles utmärkt med olika oljor så som Coconut, Oliv eller Jojoba. Sedan kan man också blanda in ens favorit leave-in alternativt lite vatten + glycerin.

Det jag gör annorlunda är att jag gör en mindre blandning för varje gång, eftersom jag inte vet effekterna ingredienserna har på varandra när blandningen får stå länge (tex hur det blir när kokosnötsoljan stelnar). Men det verkar inte vara ett problem så nästa gång blir det en större sats!



Det här kan verka komplicerrat men bli inte avskräckta, det jobbigaste är nog att gå och köpa ingredienserna. Men kom ihåg att varje ingrediens kan användas för sig själv på håret (förutom då vitaminen kanske) så om du inte har tid att handla allt samtidigt så har du ändå handlat en superprodukt varje gång. Helt naturligt och så bra för afrohår! Det är verkligen värt det.

Shea smör från Gambia köper jag av en personlig kontakt när hon varit i Gambia, vet inte vart man kan köpa det, någon som vet?
Ricinolja finns på Apoteket
Jojobaolja finns i Hälsobutiken Life
Olivolja finns i de flesta livsmedelsbutiker
Kokosnötsolja finns i Taj Mahal i Sthlm (ta den som är 100% Pure inget annat!!, detta gäller iof alla ingredienser)

Love your curls and kinks!

Kommentarer
Postat av: Helena

Tack för en fantastiskt välinsatt blogg! min son, 4, har afrohår o jag själv har extremt känslig hårbotten, tjockt hår med mycket vågor o självfall. kör balsammetoden på oss båda. I nuläget behöver mitt hår mer jox o vård än hans, då mitt är rejält långt och hans endast ca 5 cm. Men han vill ha längre ... Ricinolja, har aldrig hört om det i hårbotten, tror du att det funkar för en "svensk" uttorkad hårbotten också? Alla ingredienser du nämner ovan går också att beställa från crearome.se, utom flytande kokosoljan. Tack för tipset om den, har bara sett den utomlands o du har rätt, kokosolja är perfekt för afrohår, det märks, slurp säger det! :) mycket imponerad av dina kemikunskaper, är du helt självlärd? I så fall enormt imponerande!

2011-10-18 @ 14:35:27
Postat av: Admin

Man tackar! Ricinolja använder många (med rakt, vågigt, lockigt och afrohår) i hårbottnen för att stimulera hårväxt.. Det funkar definitivt på dig, vissa har sagt att deras hårbottnen kliar och pirrar något av oljan de första 15 min.. det måste vara ett tecken på att den fungerar? Självklart kan man vara känslig mot Ricinolja så jag rekommenderar att du testar lite bakom örat eller på en väldigt liten yta av hårbottnen, och låter det sitta över natten. Om du inte får några besvär så är det bara att köra :)titta här tex: http://www.emilylarsson.se/2011/03/ricinolja-update/.. Ja jag är helt självlärd!

2011-10-18 @ 14:43:35
URL: http://loveyourcurls.blogg.se/
Postat av: Mari

Det stod i tidningen om ricinolja i makeup (tex. billiga läppstift) för några år sedan. Att det inte var bra pga att det kunde få de små håren på överläppen att växa och bli grövre :( Låter som en urban legend, men jag läste det i aftonbladet tror jag. Om det stilmulerar hårväxten i håret och inte tas upp via huden i hårbotten och orsakar symptom om det går ut i blodet vet jag inte....

Anledningen att jag minns det var väl att det var när jag var ung tonåring och precis hade börjat använda makeup och jag minns att jag alltid kollade innehållsförteckningarna när jag köpte läppstift (det stod i artikeln att man skulle göra det).



Googlade om dett men hittade inte mycket:



http://facial-hair4.blogspot.com/2009/10/common-guys-temme-whether-castor-oil-on.html



http://overnaturligt.ifokus.se/discussions/4d7143ccb9cb46221d059558-mormors-kamferolja-i-forkylningstider#16



Däremot kom det upp många träffar om ricinoljan som medel mot acne! Och som medel för att få vackrare mustacher! :)



Så... om det bara används i håret så är det nog lungt.



2011-10-18 @ 16:59:11
Postat av: Mari

Bra inlägg btw!! :)

2011-10-18 @ 17:02:11
Postat av: Admin

Just faktumet att Ricinoljan inte helt absorberas av huden utan ligger som en tunn glansig hinna är anledningen til att nästan allt smink som har för mening att ligga kvar på huden och glänsa innehåller Ricinolja, många finare läppstift innehåller så mycket som 50% Ricinolja.. Så det stämmer det du skriver Mari :)Ricinoljan ger snabbare hårväxt på huvudet, ögonbryn och ögonfransar, om du som man vill ha tätare skägg kan det även användas. Vad jag förstått kan Ricinolja inte orsaka snabbare hårväxt på de fina glesa hårstråna vi har på hela kroppen, dessa blir aldrig längre än några centimeter. Men jag använder för tillfället inte OCM så jag vet inte. För håret på huvudet är oljan toppen det vet jag i alla fall :) I Afrika och Egypten har Ricinoljan använts i flera tusen år för allt från brännskador, ärr, värk och i den tidens kosmetika och mot håravfall.

2011-10-18 @ 17:44:42
URL: http://loveyourcurls.blogg.se/
Postat av: Mari

Tack för historielektionen :) Alltid intressant att veta bakgrund på ämnen.



Hur förvarar du ditt sheasmör? I kylskåpet eller frysen? Heter det shea butter på engelska?



Jag funderar också på om det funkar att frysa den färdiga blandingen i lagom stora "portioner", spara för framtida bruk och tina upp i rumstemperatur när det är dags...

2011-10-19 @ 12:10:49
Postat av: Mari

Sorry, nu när jag kan se videon så fick jag svaren på mina frågor! Kunde inte se den förut.

2011-10-19 @ 17:23:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0