Hårväxt

Fick en fråga om hårväxt på lockig.se:

Hej hej,

Tack för att du hör av dig och ja, självklart är du till hjälp!
Måste säga att du verkar ha jättefint hår! Har du lyckats få det att växa med hjälp av BM eller har du alltid haft så långt hår?

Jag har alltid haft långt hår, faktum är att det aldrig varit så kort som nu, jag använder inte den sk "balsammetoden" till punkt och pricka utan jag plockar tips och råd från olika ställen och testar mig fram med en utgångspunkt att jag ska anamma det som mitt hår gillar. Enligt mig finns det inte några speciella sätt att få håret att växa snabbare, det finns dock sätt att slita på håret satt man på grund av shedding eller breakage aldrig kan tillgodose hårväxten. Håret växer i en jämn takt ca 1-2 cm per månad (ibland mer ibland mindre, mitt hår växer något mer på sommaren), och det viktigaste om man vill ha långt hår är att ta hand om håret man redan har på huvudet istället för att fokusera för mycket på det som skall växas ut. Det här sakerna har fungerat för mig:

- Plattar håret väldigt sällan, om jag plattar det har jag det rakt i ca 3 veckor
- Kammar aldrig håret när det är torrt, endast när det är blött med en bredtandad afro-kam
- Visst att massage startar blodcirkulationen och allt det där, fast försök till varje pris att röra hårt så lite som möjligt när det är torrt, massagen riskerar att skapa tovor
- Hitta ett bra kam-balsam, det kan verka läskigt att inte kamma håret på flera dagar, man känner hur tovorna blir större och större och tillslut har man 10 dreads på duvudet. Men jag lovar, hittar du ett bra kam-balsam så är de där tovorna ingen match. Jag använder TRESemme Natuals och det skrattar åt mina tovor, även efter 7 dagar ;)
- Sov med en Protective hairstyle!!
- När jag har cornrows eller rastas i ca 1 månad brukar mitt hår alltid växa minst 3 cm, det är växt jag kan tillgodoräkna eftersom längderna och topparna skyddas
- Behöver man egentligen klippa håret varannan/ var tredje månad? Nej inte om håret är friskt. Jag som transition måste klippa bort de raka topparna successivt men om man tar hand om sitt hår och undviker slitage så räcker det med toppklippning 1 gång/ halvår
- Håret måste vara välåterfuktat, hela tiden! Dont over moisturize men när ditt hår är torrt så skapas det tovor, knutar och friktion mellan hårstråna..
- Undvik strama pony-tails och buns, kamma inte håret mothårs och smörj in dina babyhår innan du tvättar ansiktet, de får alltid vatten på sig och blir då supertorra, försök också att undvika att det kommer ansiktstvål på babyhåren
- Gör inpackning med ånga/ värme 1 gång/ vecka.. låt den sitta i minst 15 min
- Bråka inte med ditt hår! Red ut tovor försiktigt, slit aldrig i håret låt hellre en tova vara i sånna fall tills du har mer tid och tålamod
- Mitt hår ser aldrig bangin ut 7 dagar i veckan. Det har jag accepterat, precis som att rakt hår blir fett efter 2-3 dagar klumpar sig mitt hår efter 2-3 dagar och tappar lockar på vissa ställen. men istället för att platta/ styla/ slita och dra i håret så har jag det i en headwrap sånna dagar så det får vila.
- Jag vet att det här är svårt för alla tjejer som är i ett förhållande, man vill ju va snygg även på natten. Men för guds skull sov med silkesscarf på huvudet, eller silkesöverkast. Min kille gillar faktist när jag sover med silkesscarf/ strumpbyxor på huvudet för då slipper han ha mitt hår i näsan och ögonen under natten haha
- Bamsalmmetoden på afrohår? Ingen nyhet, har som sagt använts av afrotjejer långt innan det blev mode här. Jag tycker dock att de är helt fel fokus, JA det är viktigt att välja ett bra balsam. Men shampo (bra shampon!!) har också sin funktion som inte bör glömmas bort (de bör dock inte användas oftare än 1 gång/månad). Ett hår med beläggning kan inte dra nytta av ingredienserna i ett balsam, har skrivit ett inlägg om det
HÄR.

Love your curls!


Kommentarer
Postat av: Stephanie

Wow, många tips!!!

Har själv kört väldigt hårt på BM-metoden sedan jag började och inte alls tagit uppehåll... Fram tills nu. Gick till en frisör och ville fixa en frisyr som fungerade till mitt lockiga hår, dock lyssnade hon inte och nu är mitt hårt extremt kort... Känner mig som en pojke och har börjat platta det!!! Känns inte alls bra men vet inte vad jag ska ta mig till... Funderar starkt på cornrows eller flätor och ser att du kör flätor ibland... Fungerar det alltså? Trodde att det möjligen var skadligt för håret...

2011-06-12 @ 13:46:07
Postat av: Grace

Gud vad arg man blir när de inte lyssnar! Det där har hänt mig så många ggr att jag inte ens går till frissan längre! Det värsta var någon gång när jag var liten och gick till en svensk salong, frisören tyckte mitt hår var på tok "för torrt" och klippte av mitt bröstlånga hår utan att blinka.. Då är det väl bättre att bara erkänna att man inte är så duktig på afrohår och kan bedömma om det är friskt eller inte.. Det viktigaste när du ska göra flätor är att du går till någon som LYSSNAR, och att hon inte flätar för tight! Här måste man stå på sig och säga ifrån om hon sliter och drar i ditt hår, tyvärr är de flesta frisörer dåliga på att lyssna överlag. Det är också ytterst viktigt att hon/han är försiktig med babyhåren, dessa bör du smörja med någon olja innan så de inte bryts av, sedan är det viktigt att sova med en silkesscarf eller liknande och återfukta hårbottnen och håret med någon Braids Spray eller liknande.. Men ja det fungerar, mitt hår mår så himla bra av att vara flätat, weave är inte helt bra, det tunga löshåret och kamningen gör att ditt egna hår dras och kan gå sönder men cornrows är superbra!

2011-06-12 @ 15:51:45
URL: http://loveyourcurls.blogg.se/
Postat av: Stephie

Lite längesedan du svarade, men tack! Ska försöka stå på mig. Klarar inte av att se ut så här längre och mår verkligen dåligt över hur kort hon klippte det. Kommer ju se ut så här i flera år! Gaaah!!! Blir arg bara jag tänker på henne (frisören).



Ska istället gå till hon som brukade sy in mitt hår och försöka prata med henne INNAN jag flätar mig för att se till så att hon faktiskt lyssnar... Är trött på att se ut som en liten pojke...

2011-06-26 @ 17:38:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0