BTW

En sak jag glömde nämna angående det här med shampo, ALLA balsam oavsett hur bra de är och hur bra ämnen de innehåller, skapar build-up.. Och även fast det är bättre att shea butter och glycerin build-up än silikon och polyquaternium build-up SÅ ÄR INGEN BELÄGGNING BRA FÖR HÅRET. Vi är inne i en tid då man använder mer produkter än någonsin, om man på allvar skulle skippa shampo och köra 100 % NO-POO skulle det vara nödvändigt att skippa alla andra produkter också.

Ett hår som har beläggning kommer inte vara möjligt att återfukta på djupet, det är därför NODVÄNDIGT att använda shampo, allt annat är bullshit. Använd ett Clafirying/Chelating shampo (utan sulfater) i alla fall 1 gång i månaden/1 gång varannan månad. Lyssna inte på dem som precis uppfann "balsam-metoden" utan tänk logisk. Du äter, din kropp tar till sig näringen sen gör sig kroppen av med avfallet. Samma sak gäller med håret (det räcker inte med co-wash för detta, it will only take you half way there).. Alla dyra produket du köper kommer göra NOLL nytta om du använder dem på ett hår som inte ens är mottagligt pga build-up

Om du har ett super stressat hår (kanske efter en bad relaxer, för mycket styling eller hårdhånt flätning/kammning) kan det absolut vara bra att strunta i shampo några veckor but thats only temporary

Här måste även jag vara lite självkritisk, jag använde shampo förra veckan men innan det var det minst ett halvår sedan (då snackar jag om ett ordentligt rengörade shampo och inte typ cleansing milk laddat med oljor)

Love your curls!

Kommentarer
Postat av: kontakt

Huruvida man behöver schampo eller ej beror IMHO på vad man sätter i håret. Om man verkligen vill slippa att schampotvätta över huvud taget finns det inte så många stylingprododukter t.ex. man kan använda. Men inte tror jag på att alla balsam orsakar beläggning. Det beror på vad som är i.



Själv gör jag ungefär som du, schampotvättar någon gång ibland.

2011-06-04 @ 10:25:08
URL: http://hemkokeriet.wordpress.com
Postat av: Grace

Nu var jag kanske lite otydlig, alla balsam som man LÄMNAR KVAR i håret skapar beläggning.. Även de organiska, sen är den inte skadlig i sig men då är det lixom ingen idé att använda ytterligare produkter eftersom håret har en hinna som hindrar det från att ta till sig dessa ingredienser. det kommer då bara att kännes "produkt-lent"

2011-06-04 @ 11:08:46
URL: http://loveyourcurls.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0