TORR HÅRBOTTEN FORTS.

Obs! Med torr hårbotten menar jag inte seborroisk eksem, svampmjäll eller andra åkommor. För dessa tillstånd bör man uppsöka en hudläkare!
 
Som jag nämnde i ett tidigare inlägg är det bättre att minimera uttorkning av hårbotten än att tillföra extra olja. Dock så föredrar många med lockigt hår att med jämna mellanrum schamponera, alltså djuprengöra, hårbotten. I perioder fungerar balsamtvätt för mig, men på sistone har jag känt att mitt hår och hårboten svarar bäst på att bli ordentligt rengjort och sedan återfuktat.
 
Såhär återfuktar jag min hårbotten:
 
Schamponering
Jag gör alltid en över-natten Pre Poo behandling av mitt hår med kokosnötolja. När det är dags att schamponera så applicerar jag schampot endast i hårbotten med hjälp av en smal applikatorflaska som innehåller 2/3 milt schampo och 1/3 vatten. Jag är noga med att undvika längderna av håret så gott det går. Jag låter schampot verka i hårbotten i ca 3-4 minuter, och masserar endast lätt precis innan sköljning. Min hårbotten är känslig och tycker inte om för aggressiv gnuggning, detta kan man kompensera för genom att låta schampot verka något längre. Jag tar god tid på mig när jag sköljer ur schampot, ursköljningen av schampot är i normalfallet lagom rengöring för själva håret.
 
Återfuktning
För att återfukta min hårbotten gör jag en blandning av 2/3 balsam och 1/3 olivolja.  Hur känslig hårbotten du har avgör hur milt balsamet för detta steg måste vara. Som alltid dock utan silikoner och proteiner men även (helst) oparfymerat och utan för mycket konserveringsmedel. Det ska heller inte innehålla något vax, Shea Smör Mineralolja eller Parrafinolja utan endast "lättare" naturligt utvunna återfuktande ingredienser. Med hjälp av en applikatorflaska appliceras blandningen generöst i hela hårbotten. Jag låter blandingen sitta några minuter, i längderna har jag samtidigt den behandlingen eller inpackningen som jag valt för tillfället. Sedan sköljer jag ur både balsamblandningen och inpackningen och därefter återfuktar jag håret som vanligt enligt LCO, alltså med mitt vanliga vårdande balsam + olja.
 
Några viktiga punkter:
  • Varför inte bara använda ett och samma balsam i håret och som hårbottenbehandling? Jo, håret är en död fiber och behöver således andra ingredienser för att bevaras (vilket är det enda man kan göra med hår, varken reparera eller "återuppliva" som vissa märken marknadsför sig). Man kan därför vara mycket mer aggressiv vad gäller ingredienser i själva håret än i hårbotten, som ju är levande hud som både absorberar och reagerar på olika ingredienser. Av denna anleding bör ditt vanliga balsam (om det har starkare ingredienser än ett milt 100% ekologiskt balsam) och framförallt aldrig din hårinpackning eller hårbehandling nudda din hårboten om inte annat uppmanas i produktbeskrivningen.
  • Varför inte använda vanlig hudkräm i hårbotten? Balsam är utformade för att i största möjliga mån kunna sköljas ur håret relativt enkelt men att mjukhetskänslan ändå kvarstår. Detta är exakt vad vi vill uppnå i hårbotten. Varför? Jo, hårbotten behöver andas på ett helt annat sätt än övrig hud. Övrig hud är ju inte pälsbeklädd och har därför redan mycket enklare att andas än hårbotten. I kombination med den redan relativt höra oljeproduktionen i hårbotten (som dock tyvärr inte är nog återfukta för oss med afro) skulle en vanlig hudkräm som nästan alltid innehåller både Paraffinolja och Mineralolja verka alldeles för kvävande i hårbotten. Ett lätt balsam + en lättare olja (oliv eller Jojoba) är precis en lagom återfuktare.
 Detta tips har hjälpt mig otroligt mycket med min torra hårboten, framförallt på vintern. Det enda olja gör av sig självt på både min hud och hårbotten är att oxidera typ 1 timme efter applicering och lämna huden lika torr, om inte torrare, än innan. Hoppas detta hjälper er! Kom ihåg att ge detta en ärlig chans några gånger,
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0