Vilka oljor penetrerar respektive skapar en beläggning på håret

Debatten om 'sealing vs coating oils' handlar om olika oljors olika egenskaper på hårstråret, framförallt vissa oljors förmåga att delvis penetrera hårets cuticles eller ytskikt. Vilken olja man föredrar beror sedan på vilket resultat man vill ha. I vissa perioder, främst under vintern, föredrar jag mer beläggande oljor eller smör, då det torra och kalla klimatet annars torkar ut mitt hår. På sommaren eller i fuktiga klimat däremot, vill jag gärna att mitt hår kan nyttja luftens fuktighet, därför använder jag då hellre oljor som släpper igenom fukt. Glöm bara inte att om ni föredrar tyngre oljor så krävs det att ni rengör håret och återfuktar det oftare, då det inte räcker att applicera fukt ovanpå oljan.
 
Nedan ser ni en karta över olika oljors förmåga att penetrera håret.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0