LÄSARFRÅGA: OLJA HÅRBOTTEN

Har fått en fråga om ett ämne jag hade tänkt ta upp, nämligen om man ska olja hårbotten eller inte.
 
Jag vet att applicera olja i hårbotten är en vanlig framförallt afrikansk och afroamerikansk practise, i Latinamerika gör de med afrohår det inte och min frisör där tittade på mig som att jag var galen när jag nämnde det. Om ni vill veta (den väldigt sorgliga) historien varför afrikanska slavar började använda petroleum jelly och mineralolja i hårbotten se denna länk.
 
Hårbotten producerar naturligt en olja som heter SEBUM som är optimal för hårbottens känsliga hud i termer av pH-balans och molekylstruktur (dvs att den oljan i måttliga mängder inte täpper till hårbottens porer).
 
På grund av afrohårets struktur har denna naturliga olja det svårt att färdas ner längs med hårstråna, varför det finns en poäng med att tillföra extra olja till själva håret.
 
Problemet med olja är att ju mer olja du använder i hårbotten, ju oftare måste du clarify --> och ju torrare blir då hårbotten, det blir som en ond cirkel. Det bästa är därför att försöka återfå den normala fukt/fettbalansen.
 
Så ska man då tillföra ytterligare olja till hårbotten eller inte? Några faktorer man bör väga in:
 
Oljor innehåller inte vatten och kan därför aldrig återfukta hud
Det är en viktig skillnad mellan att återfukta och återfetta hud. Ni som använder olja på torrhud: har ni märkt hur huden är snustorr igen bara några timmar efter att ni applicerat oljan? Hat ni tänkt på den enorma skillnaden om man istället applicerar olja på våt hud? Fukt + olja är hemligheten.
 
Varför är din hårbotten torr?
Om din hårbotten ständigt känns torr skulle jag hellre fokusera på att minska uttorkning än att tillföra olja. Det vill säga testa Curly Girl-metoden, alltså vaksamt tvätta och undvika starka schampon.
 
Har du problem med kliande eller flagnande för du uppsöka en hudläkare för att se om du har eksem. Detta går inte bort genom att olja över det.
 
Vädret
Det kan finnas en poäng med att tillföra extra fukt/fett under de torra vinterhalvåret. Men då skulle jag fortfarande i första hand rekommendera att minimera uttorkning. Är det varmt och hög luftfuktighet borde detta dock inte vara nödvändigt.
 
Vilka oljor
Om du nu ändå väljer att olja hårbotten bör du definitivt inte använda vilken olja som helst.
 
Lätta oljor med mindre molekyler är att föredra framför tyngre oljor eller smör som Ricinolja eller Sheasmör. Välj då hellre Jojoba, Avokado eller Olivolja. Dessa oljor kan blandas för att få en ännu bättre olja, jag skulle även blanda in en mindre mängdvatten, och applicera det med an Roots Only applikatorflaska som har skrivit om här 
 
Vill du använda tyngre oljor kan du göra det som pre-poo eller Hot Oil Treatment.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0