Läsarfråga!

Hej! Älskar din blogg och ditt hår! undrade om du visste lite om kokosolja/kokosnötolja? Är det något speciell sort man kan använda på håret, är det "bra" för håret. Har väldigt lockigt hår, är inte exakt säker på vilken "typ" men kanske runt 3C eller så och skulle vilja ha en olja för att "seal my ends". Tack på förhand!       
 
Kokosnötsolja är min favoritolja för håret, luktar gått och gör mitt hår mjukt och glansigt utan att tynga ner det som jag upplever att olivolja gör (använder det därför bara strax innan tvätt). Kom ihåg att kokosnötsolja innehåller mycket proteiner vilka tenderar att göra håret hårt och strävt om det använs för ofta. För att motverka den effekten är det viktigt att du använder en återfuktande produkt innan oljan, kom ihåg 1) återfukta 2) fett/olja. Oljans stora molekyler kan inte penetrera håret som vatten (men vissa kommer närmre än andra tex kokosnötsoljan) utan verkar endast på utan genom att "låsa" in fukten du tidigare tillfört.
 
Se till att du köper 100% ren olja, jag änvänder till exempel samma kokosnötsolja och kakaosmör (cocoa butter) i hår/hudvård som jag  lagar mat med! Du behöver inte köpa oljor i en skönhetsbutik utan lika gärna i en mataffär, på så vis vet du att de är rent från onödigt tilsatser. Jag köper min kokosnötsolja på Taj Mahal längst upp på drottninggatan, från märker Parachute. Tänk på att kokosnötsolja ska lukta starkt av kokosnöt och vara vitgrumplig i konsistensen, gör den inte det är den behandlad. Oljan stelnar mellan användningarna, smält den i händerna eller håll flaskan under varmt vatten.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anna

Kokosnötsolja innehåller inget protein alls.

2013-06-04 @ 20:39:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0