Hårt vatten

Mitt hår efter den katastrofala hårtvätten..
När jag haft en weave eller flätor under längre tid använder jag alltid Clarifying Schampoo efter jag tagit ur håret, det känns alltid lika dåligt och strävt men för mig är det viktigt att håret blir ordentligt rent. Ett problem jag hade var att vattnet var hårt (innehåller magnecium, kalcium mineraler osv) där jag befann mig så mitt hår vart ännu strävare och torrare av det. Hårt vatten är extra tufft för afrohår eftersom håret blir strävt, grovt, väldigt trassligt och svårt att hantera. Det gick knappt att kamma, inte ens med Syoss Moisture Conditioner (valde att använda ett silikonbalsam eftersom det viktigaste för mig där och då var slip) som brukar göra håret snorhalt. Tänk på att i ca 85% av USA är det hårt vatten, även i södra England men Afrika, övriga Europa (Sverige har mjukt vatten), Latin Amerika och Asien hittar jag ingenting på.. Det finns vattenrenare som gör håret mjukt (sk hard water-softener) och vissa hotell kanske använder sig av sådana bäst att kolla i förväg. Om du reser till ett land med hårt vatten rekommenderar jag antingen att du bara balsamtvättar håret lätt med vattenflaskor du köpt (inte för den miljömedvetna men detta göra väl högst 1 gång i veckan) eller att du kokar vattnet vilket tar bort vissa av de uttorkande ämnena (men inte alla tyvärr)
Nu när jag kommit hem har jag inte ännu använt schampo i mitt hår, men jag måste eftersom att hårt-vatten residue finns kvar och endast försvinner med ett Clarifying Shampoo.. Blir inte kul, hoppas dock att det räcker med ett Coco Betaine-schampo så jag slipper SLS

Love your curls and kinks!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0