Läsarfråga, vad gör man när ingenting funkar?

Hej! Följt din blogg ett tag och har också sluttat platta håret som jag brukade göra innan. Men mitt hår växer så långsamt, ser ingen skillnad. Hjälp! Jag har gjort som du skrev,tvättar håret, delar in sektioner, låser in fukten med olivolja och gör twist fastän de är fula som f----n, HAHA! Men jag vet inte. Usch! Blir bara less ju. Och så undrar jag om man inte kan ha håret i en bulle uppe på huvudet om man sätter den löst? För jag brukar ha uppsatt sådär oftast i en liten bulle hemma de kvällar jag inte orkar göra annat. Och så undrar jag också, om jag kan göra sådana där bantu knots istället för twists? Tack för bloggen, ÄLSKAR DEN!

Hey!!

Kul att höra att du tar så bra hand om ditt hår. Jag tror att de flesta av oss uppfattar att håret växer långsamt fast att det i själva verket växer på som det ska, men OM det är så att ditt hår växer ovanligt långsamt så har det med största sannolikhet med din diet att göra. Får du i dig tillräckligt med B-vitamin? Ät även mycket lax som innehåller Omega-3 fetter, grönsaker tex spenat innehåller massa antioxidanter osv och glöm inte att dricka mycket vatten. Kolla med en dietist sen kan du också höra med din mamma/syskon, för det är delvis genetiskt förutbestämt hur ditt hår växer så där kan du finna svar. Kom ihåg att allt som är bra för din kropp i allmänhet är bra för ditt hår så det handlar helt enkelt om att ta hand om sig själv, regelbunden motion påverkar din hårväxt och även saker som psykisk hälsa och stress.

Här kommer den tråkiga och ärliga delen. Det finns nog väldigt få som inte vill ha ett huvud fullt med långt kinky naturligt hår, men det som får många att skippa hela natural-grejen är vägen dit. It AIN'T funny, och man känner sig inte särskilt snygg while doing it. Jag ska inte säga att det inte finns sistas som kan rock Twists och Protective Styles jävligt snyggt men för oss flesta så känner man sig varken bekväm eller snygg med håret på det sättet. Men tyvärr är PS's det som krävs om du vill ha det där långa stora afrot, för att behandla transitioning-hair som rakpermanentat hår/naturligt kommer garanterat att leda till breakage. För min del i alla fall, så hade jag håret uppsatt 95 % av tiden, om jag fick göra någonting annorlunda nu i efterhand hade jag nog haft Weaves eller Peruk det året för sanningen är den att det var få gånger jag kände mig fin under min transitioning-period, jag undvek ibland att gå ut! Det går liksom inte att göra något med håret när det är hälften krulligt och hälften rakt, det raka blir inte krulligt och det krulliga blir inte rakt. Det går knappt att kamma eller jobba med.

Jag tror att ditt problem är att du förväntar dig resultat nu på direkten, du gör allt rätt nu och då förväntar du dig förändring. Men det funkar inte så.. Om du hanterar ditt hår bra nu så kommer det ge utdelning om kanske 6 månader för ditt hår kommer då ha växt ca 6-12 cm utan att brytas av och då kommer du se växten. Varför inte experimenterra med Weaves, Rastas och/eller Cornrows nu för att låta ditt hår (och dig själv) vila lite? Hellre det än att du tröttnar och struntar i hela grejen för detär lätt hänt.. Ibland behöver man en paus :)

Självklart kan du ta en tofs mitt på huvudet, "slarva" inte till den för mycket som många gör bara för då blir det ett helvete att kamma sen. Det är inte optimalt men man kan inte tänka för mycket på det, du bär ditt hår ditt hår bär inte dig så gör det som du känner dig bekväm med. Jag skulle rekommendera att du alltid använder en återfuktande/återfettande produkt på babyhåren och nackhåren när du har uppsatt så de inte bryts. Och som du själv säger inte för tight eller hård tofs.

Bantu Knots funkar absolut, på mig blir det bästa när jag gör 10 Twists på hela huvudet och sedan gör Bantu Knots av dem istället för att göra dem direkt, men hitta det som passar dig bäst. Gör dom bara inte för tighta för då kommer du få super öm hårbotten.

En positiv sak är i alla fall att för mig så var det bloggar (som denna hehe) som fick mig att njuta av min transitioning-period. Att få höra vad andra gått igenom och känna igen sig i det, och att få tips och massa kunskap om sitt hår. Då fanns det knappt några svenska NH-bloggare men nu finns det en hel del med tips om produkter som faktiskt går att få tag på!

Hoppas det hjälper lite, hang in there!

Love your curls and kinks!

Kommentarer
Postat av: Anonymous

Du skriver att idag finns det en del nh bloggare i Sverige och min fråga är vilka är dem tex.? har försökt hitta några svenska bloggare då jag bara läser de Amerikanska.

2012-02-26 @ 15:14:15
Postat av: amia

Åh kände igen detta! Tack för svaret! KRAM!!!!

2012-02-27 @ 20:23:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0