Läsarfråga, transitioning from relaxed to natural

Hej,

Jag har hållit på med rakpermanent väldigt länge. Jag har inte rakpermanentat mitt hår sen sept. Men mitt hår har bryts av runt om vid sidorna. Har hört att jag måste klippa mitt hår ända till mitt utväxt för att allt kommer att falla av annars, kan det stämma? Hur kan jag förebygga mitt hår så att det inte faller av?


Hello!! Efter jag gjort min sista relaxer tog det ungefär 6 månader (alltså där du är nu) för mitt hår att börja gå av. Bad news right.. Väldigt mycket av mitt bakre hår gick av, dels för jag inte ännu lärt mig att återfukta och låsa fukt i mitt hår och dels för att jag inte var varsam nog när jag kammade det. Mycket av ditt hår kommer troligtvis att gå av (alltså brytas, inte falla av som du fått höra!), detta är på grund av att du har två textures i ditt hår och stället de möts (line of demarcation) är extra ömtåligt. MEN.. Du måste absolut ingenting! Om du väljer att växa ut din relaxer naturligt så är det helt och hållet ditt val, det kommer vara svårare och mycket mer tidskrävande för dig men som sagt det är ditt val.

Det nya håret som växer från din skalle skadas INTE av att du har slitna toppar eller att ditt hår går av, hår består av döda fibrer och rötterna vet/ känner således inte av vad som sker i topparna.

Du kommer så småningom vara tvungen att klippa bort de raka topparna men du kan göra det då och då, efter hur mycket ditt hår växer. Om du nu vill transition och inte klippa håret så har jag ett råd: MOISTURIZE YOUR HAIR FOR DEAR LIFE! I det här stadiet kan du knappast återfukta ditt hår för mycket, använd bra balsam, inpackning och olika organiska oljor, just oljorna är a och o nu när det är kallt. Räkna inte med att kunna styla ditt hår eller kunna göra speciellt mycket med det. Mitt råd är att du har det i twists eller flätor 90 % av tiden under minst 6 månader, då hinner du växa lite nytt hår innan ditt eget hår (eventuellt) går av. Behandla ditt hår som glas, använd kam så lite som möjligt, kamma ditt hår med fingrarna så ofta det går, ha det inte utsläppt och använd för guds skull inte sulfatschampo, endast balsamtvätt rekommenderar jag (om ett par månader kan du använda ett organiskt schampo om du vill).

Viktigaste rådet av alla: Om du vill ha naturligt hår och fortsätta gå till frisören, hitta en frisör som stödjer dig och som är positivt inställd till naturligt hår i allmänhet, det är väldigt viktigt! Jag skulle rekommendera någon som har afrohår sjäv...

Om du vill ha ett mer individuellt råd så får du gärna maila en bild på ditt hår så kan jag bättre försöka avgöra vilket skick det är i. Hoppas detta hjälper och lycka till :)

Love your curls and kinks!

Kommentarer
Postat av: Cherry

Jag vill tipsa om Brazilian Blowout. Det är fantastiskt för torrt slitet hår. Min kompis håller på att växa ut sin relaxer och hon kunde inte kamma det prg av skillnaden mellan det naturliga håret och det permanentade. Hon gjorde en BB och det blev fantastiskt. det blev som en överlappning över "skarven". Det är dyrt på salong men man kan köpa och göra hemma själv. Det är inte som relax med massa krämer och tidtagning. Det är i princip som att platta håret med ett serum i och sen skäljer man ur.

2012-02-11 @ 20:54:36
Postat av: Cherry

Jag vill tipsa om Brazilian Blowout. Det är fantastiskt för torrt slitet hår. Min kompis håller på att växa ut sin relaxer och hon kunde inte kamma det prg av skillnaden mellan det naturliga håret och det permanentade. Hon gjorde en BB och det blev fantastiskt. det blev som en överlappning över "skarven". Det är dyrt på salong men man kan köpa och göra hemma själv. Det är inte som relax med massa krämer och tidtagning. Det är i princip som att platta håret med ett serum i och sen skäljer man ur.

2012-02-11 @ 20:55:09
Postat av: W

Hej, tack för ditt svar! Men hur menar du med att låsa fukten i håret? Det jag använder för att moisturizing innehåller behentrimonium methosulfate är det inte okej eller är det bara i shampoo som det inte ska finnas sånt? Den gör ju att mitt hår blir mjukare dock. Samt använder jag olive oil serum är det okej? Om inte dessa är bra kan du ge mer exakta tips för mjukgörande av håret, då det blir mycket torrt. Även berätta kanske vad det där brazilian blowout är mer exakt också. Tack på förhand!

2012-02-15 @ 14:14:13
Postat av: Admin

jo fukt (vatten) stannar inte i poröst hår av sig självt utan måste låsas kvar med tex en olja. behentrimonium methosulfate är okej det är ett av de mildaste ämnena som finns för att reda ut håret vilket är väldigt viktigt på afrohår så det är ingen fara, det orsakar heller ingen build-up. används ofta i produkter för barn.. brazilian blowout kan jag inte mkt om eftersom jag fokuserar på naturlig hårvård just nu, men kolla in på blacknuss och fråga om du bor i sthlm :)

2012-02-19 @ 19:28:21
URL: http://loveyourcurls.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0