Regimen update - Schampoo

Jag har bestämt mig för att testa något nytt och ta tillbaks schampot i min regimen. Varför? Se bara för och efter bilden av hur mitt hår ser ut när jag inte tvättar det utan resp. med schampo.

Så här ser mitt hår ut i vanliga fall efter hårtvätt (klicka på bilden för att förstora)


Och såhär såg det som jag visat tidigare ut efter schamponeringen på salongen, hade då inte börjat med BKT utan hade bara färgat håret och schamponerat det och jag tror inte att hårfärg tar fram sådana här lockar (eller, frisörer?)


Ser ni vilken skillnad?? Därför, plus pga dessa anledningar tänkte jag testa att börja använda schampo igen:

1. Många naturals använder mycket oljor, smör och andra produkter i mitt hår som inte helt tvättas bort från håret enbart med balsam. Detta kan vara positivt för pga att håret aldrig blivit torrt och sprött, eftersom det alltid funnits någon form av produkt i det. Det negativa med det är dock att lockarna tyngs ner av allt Shea butter, Balsam, leave-ins och oljor och alla annan konstant build up, lockarna blir inte sådär lätta och bounciga och Shea butter gör mitt hår matt.

2. Min hårbottnen har kliat nått fruktansvärt de senaste 3 månaderna, jag vet att kliande hårbottnen är ett tecken på orenheter, och oavsett hur mycket jag än skrubbat med balsam så kommer det tillbaks efter 4-5 dagar. Tidigare har jag tänkt hellre det än hår som inte går att kamma. Men oren hårbotten kan på lång sikt leda till riktigt ruggiga problem som dålig lukt, mjäll och svamp med mera vilket man inte vill dra på sig! Visst, detta kan helt enkelt vara ett tecken på att jag bara behöver tvätt oftare men jag tvättar det faktiskt hellre ordentligt 1 gång i veckan är att co-wash 2-3 gånger.

3. Problemen som uppstod med kamning trodde jag hade att göra med schampot men de var snarare en kombination av hur mitt hår var while transitioning plus att jag använde dåliga schampon och inte tvättade i sektioner. Vid min senaste hårtvätt (igår) använde jag schampo, sektionstvättade och kammade sedan ut håret utan problem på ca 15 min.

De senaste två åren har jag haft Relaxed hair, Transitioning hair och Natural hair. Tre TOTALT olika hårsorter som kräver totalt olika vård. På mitt permanentade hår kunde jag inte använda för mycket oljor och balsam då vart det fett, på mitt övergångshår var schampo en MARDRÖM det funkade absolut inte att använda schampo för håret var så tovigt och sprött som det var, utan ton av balsam, oljor var min bäste vän, så på det håret rekommenderar jag inte schampo. På mitt naturliga hår har jag märkt att jag inte behöver vara lika rädd för schampo utan mitt hår tål mer, det blir inte det minsta tovigt eller 'stripped' av schampo längre (naturligtvis använder jag inte sulfatschampo, och vissa schampon är naturligtvis bättre än andra). Att endast co-wash var helt rätt regimen för mitt hår och det underlättade och förkortade tiden jag behövde spendera på att kamma mitt hår under min transitioning tid. Men nu ser det annorlunda ut, mitt hår blir inte tovigt och nu har jag 'råd' att tänka mer på hur jag vill att mitt hår ska se ut rent estetiskt och inte endast tänka "vård, vård, vård", nu finns det faktiskt en hel del återfuktande och snälla schampon och schampo-bars på marknaden. Jag älskar dessutom hur mitt hår luktar efter jag schamponerat det, och det håller i flera dagar.

Så mitt råd är detta, beroende vart du är i din natural hair journey så glöm inte att lyssna på ditt hår, samma regimen under hela tiden är inte alltid det bästa, våga testa något nytt och lyssna inte för mycket på alla andra. Tyvärr lärde jag mig tekniken att tvätta håret i sektioner ganska sent. Det hade räddat mitt hår i transitioning-periodens första stadier, faktiskt sektionstvätt och protective stying är de två absolut viktigaste sakerna i afrohårvård, det står jag fast vid.

Notis, igår använde jag Keratinschampot som man ska använda med BKT, Marcia Teixeira Sulfate-Free Color Safe Shampoo, och det känns än så länge pretty amazing, det luktar gott, det gör inte mitt hår strävt eller torrt överhuvudtaget. Undrar om behandlingen har något att göra med hur lättkammat mitt håt är nu? Aja, time will tell :)

Love your curls and kinks!

Kommentarer
Postat av: sandra

Hej har just hittat till din blogg. Och vad glad jag blev får så mycket tips på hur jag ska sköta mitt!TACK!!

2012-04-18 @ 20:45:16
Postat av: Mari

Fructis balsam fungerar bra för min sons hår och gör att det ser fint ut trots att han badar på badhuset ofta. Tack för tipset! Så bra att det inte innehåller parabener.

Jag gick fram till en tonåring med fint afrohår och frågade hur han skötte det för att få det så fint och han sa att han tvättar och kammar håret ofta, men bara med balsam, inte schampoo.



Min son börjar bli stor (9år) och vill att jag låter bli hans hår. Jag låter honom ha det långt om han tvättar och sköter sitt hår, så det inte ser ovårdat ut.



Kan du inte blogga om vad du tycker om Carolas hårförlängning på dottern????



Hon har fått mycket kritik, men är det inte en bra sak (nästan en förutsättning för att slippa massa problem) att vara intresserad av flickans hår och vänja barnet tidigt med att hålla på med håret om man adopterar en afrikansk flicka....?



Sen kan man ju ha synpunkter på om det är rätt eller fel att indroducera löshår på ett så litet barn...



Hoppas Carola har svarta vänner som kan ge henne förslag på olika frisyrer och stöd med hårvården av hennes dotter.

Fast.... hon har nog råd att gå till afrosalong med dottern. :)

Den smartaste afrosalongägaren borde skicka inbjudan till Carola och dottern att komma på besök!



2012-05-05 @ 20:47:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0