Läsarfråga

heej vännen, hoppas alla är bra med dig!
Jag behöver verkligen din hjälp.. Det är så här jag är från ethiopien och har ett stort och jätte tjockt afro. Men när jag använder plattång så är det som fortfarande stort.
Jag brukar ofta fläta mitt hår eller ha weaving, men just nu känner jag att jag bara ska mitt afro hår ett tag. Du skulle vara guld värd om du kunde tipsa mig om hur jag ska fixa det och några olika frisyrer! take care <3


Hello! :D Tjockt afro det gillas starkt! Men det kan förvissa bli svårt att sköta om man är van vid weaves och flätor. Det kan vara bra att ta det lite i etapper, babysteps tills du lär dig hur du stylar ditt naturliga hår straight out the shower som jag brukar säga. Ett tips är att varje kväll spraya håret lätt med vatten, det behöver inte bli blött utan bara lät fuktigt.. Du kommer direkt märka hur mycket lättare ditt håt är att arbeta med när det är lite fuktigt. Detta rekommenderar jag att du gör varje gång du vill styla ditt hår. Efter det kan du applicera lite balsam eller Leave-In Conditioner + en olja eller lite Aloe Vera Juice, detta gör håret ytterligare lätthanterligt.

Det första jag kommer att tänka på eftersom du skriver att du vill ha ditt afro naturligt är flätor, nu vet jag ju inte vilken längd du har men om det är hak-axelläng så fungerar detta. Sektionera in håret i 4-5 sektioner för mer volym, alltså större hår eller 8-10 sektioner för mindre lockar och mer "stylad" look.. Jag brukar köra efter det jag har tid med just då. Jag gillar dock braid-outs bäst på mig när jag inte gör för många flätor...

Fingerkamma sektionerna NOGGRANT och kamma dem eventuellt försiktigt med en bradtandad kam, sedan flätar du upp dem, ganska tight du ska inte dra i håret men för en snygg braid-out ska flätorna vara ganska strikta. Fäst dem i en lös toft, på med sov-skydded och hoppa i säng!

Nästa morgon smörjer du in händerna i din favorit olja och tar upp flätorna. Börja med att endast ta ut flätorna separera inte de 3 flätsektionerna innan alla flätor är uttagna. När alla är klara vänd upp och ner på huvudet skaka och sedan kan du eventuellt separera flätorna mer. Ready to go! För extra volym spraya håret med vatten innan du tar ut flätorna, frisyren blir då mindre rigid men också mer tovig för dig att hantera följande kväll... Gör inte detta om shrinkage stör dig, vattnet kommer få håret att curl up ytterligare

Det viktigaste när du stylar afrohår är att du alltid återfuktar/återfettar det innan du börjar, att du inte använder för starka styling produkter med tex Alcohol Denat (en produkt jag varmt rekommenderar är ORS Lock & Twist Gel), du vill inte heller ha stylingprodukter med silikoner, Mineral Olja om du inte planerar att tvätta håret regelbundet efter varje styling med schampo, läs, varje dag. Till sist att du alltis "låser" håret i Protective Styles innan du går och lägger dig :)

Här är en bild på mig när jag gjort detta, hade i 5 flätor :)


Resultatet blir stora mjuka lockar och volym, mitt här är BSL på den här bilden alltså dubbelt så långt när det är rakt. Det är en sak jag älskar med vårat hår man får varje dag välja om man känner för långt, kort, lockigt, krulligt, vågigt, platt eller stort hår! Oändligt många valmöjligheter i love it!

Love your curls and kinks!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0