Hur man tvättar naturligt afrohår, fingerutredning, ev schamponering, balsam, inpackning + kamning osv

Att tvätta afrohår är inte bara att hoppa in i duschen utan det finns några grundregler man bör hålla sig till för att göra processen så skonsam för håret som bara möjligt. Ska försöka ta det här riktigt utförligt nu för er som är nya, bli inte avskräckta av alla dessa steg, men det här är ganska bra riktlinjer!

Förarbetet
1a. Utred försiktigt håret med fingarna. Syftet med detta är att försöka att plocka bort de hårstråna som lossnat på naturligt sätt under veckan, så man slipper hantera för mycket 'shed hair' när man väl står i duschen. Now, det här första steget är inte helt självklart. Om jag haft mitt hår utsläppt under veckan, brukar det vara så pass tovigt att jag knappt kan fingerkamma det, då är det bättre att skippa det här steget än att dra i håret. Oliv olja eller annan 'pre-poo' behadling hjälper men man kan alltså strunta i det här steget om håret är extremt tovigt.

1b. Tvätta håret i sektioner. (Valfritt steg, enklare för de erfarna) Dela in håret i 4-6 sektioner, i tofsar, flätor eller twists, detta är egentligen bara gynsamt om man lyckats reda ut håret väl i första steget. Detta snabbar på processen avsevärt och gör kamningssteget senare väldigt mycket enklare.

Själva tvätten
2. Hoppa in i duschen, och skölj håret noggrant i minst 3-5 minuter innan du blandar in schampo/balsam etc. (Inte överdrivet länge dock tänk på de i världen som inte har rinnande vatten!) Massera in vattnet i hårbottnen och se till att ditt hår är helt genomsköljt.

3. Dags för schampo för dem som använder det. Jag rekomenderar ett sulfatfritt schampo med Cocoamidpropyl betaine och- eller Cocobetaine som aktiv ingrediens. Rekomenderar vidare att du oavsätt metod använder ett clarifying/chelating schampo 2-3 gånger/halvår och- eller ett milt organiskt schampo 3-5 gånger/halvår. ACV räcker bara om du ENDAST använder naturliga produkter i håret. Applicera schampot på hårbottnen först, och massera försiktigt in schampot "underifrån", applicera lite vatten för mer lödderhet. Krama sedan in schampot i resten av håret. Obs! detta sista steg är valfritt, vissa anser att schampo är för hårbottnen, inte för håret. Viktigt är i vilket fall att man kramar in och inte gnuggar in schampot i håret. Schamponera inte håret mer än 2 gånger. De som tvättar i sektioner öppnar varje sektion, schamponerar och sköljer den var för sig.

4. Här gör många olika, vissa kör balsam först sedan inpackning. Men jag använder alltid Inpackning efter Schampot men före balsamet.  Applicera inpackningen jämt över hela håret, mer i topparna och längderna än i rötterna, speciellt om du har känslig hårbottnen då vissa inpackningar är rätt starka. En rätt viktig sak att göra nu, förutsatt att inpackningen ger håret 'slip' är att försöka att sektionera håret i 4-6 sektioner i antingen tofsar, flätor eller twists (dom som redan från början tvättar håret i sektioner har redan detta steg klart)

5. Sätt upp sektionerna i en tofs och kliv ur duschen (eller lägg dig i badet för all del). Sätt på en badmössa över huvudet och låt inpackningen verka minst 20 minuter. Värme gör inpackningen flera gånger mer effektiv, det optimala är en steamer eller värmegenererande badmössa men kroppsvärme/varm handduk över badmössan fungerar också.

6. Skölj ur inpackningen, ta bort tofsen men håll gärna sektionerna fördelade, det går superbra att skölja ur inpackningen i twists, man måste bara vara extra noggrann. När du är klar så kramar du ur överflöfigt vatten ur håret. Använd inte en handduk, du vill att håret är ganska rejält blött för nästa steg.

Efter tvätten
7. Dags att gå ur duschen. Nu är det tid för kamningen. Desto mer vatten du har i håret desto enklare blir det, men detta är en avvägning, vissa vill kamma håret i sängen då är det inte så nice med dyblött hår. Hur som helst, kamma håret med en bredtandad kam /denman borste sektion för sektion med ett superutredande balsam i. Glöm för guds skull inte balsamet i det här steget. Ibland så kör jag kamningen när jag har inpackningen i, så blir inte det här sista steget så utdraget, men alla inpackningar är inte superbra utredare, så det är olika beroende på inpackning. Räkna med att det här steget tar tid, stress och dåligt tålamod leder bara till breakage. Om jag tvättar hår som varit protective styled tar kamningen ca 20 min om jag haft wash n go hårstilar (alltså håret från förra tvätten har torkat utsläppt) tar det ca 60 min.

8. När du kammat klart en sektion, fläta, twista eller på annat sätt 'lås' den
. Vårat hår trasslar ihop sig på några sekunder så se till att ha kontroll på alla kammade sektioner.

9. Krama ur eventuellt överflödigt vatten/balsam och låt håret lufttorka. Om du vill skölja ur balsamet så går det också bra (då är leave-in dock nödvändigt, helst en vattenbaserad).

10. Mitt balsam är så pass fuktgivande att jag inte behöver en Leave-in men där får man känna efter själv. Applicera i alla fall en naturlig olja för att låsa in fukten och eventuellt lite Shea Butter på babyhåren.

Här är en video som visar de första stegen, alltså fingerkamning, shcamponering och balsam + kamning. Ser ni hur försiktigt hon hanterar sitt hår, när du sektionerar och fingerutreder så är ett tecken på att du är för hårdhänt att du kan höra friktionen när du separerar ditt hår!

Det hon skriver om att hålla håret utdraget under tiden man schamponerar är superviktigt, samla aldrig håret uppe på huvudet och schamponera så som dom gör i schamporeklamerna!!

 
Några har kommenterat på hennes video att hon inte har typ 4 hår. Det har hon visst. men som hon skirver så har hon haft håret i en twist-out stil och i en knut i två veckor sedan hon sist tvättade håret, resultatet blir då streched hår som är mer lätthanterligt. Mitt hår ser exakt ut som hennes när jag använder mig av de teknikerna!

Love your curls and kinks!

Kommentarer
Postat av: Sharon

Hey AFRO-girl, lov your hair:) jag är tyvärr ny inom natrual hair journey, jag har stora problem, eller för mig är dom stora:)

Jag har haft flätor så länge jag kan minnas och med det har jag inte riktig tagit hand om mitt hår, då jag har inte haft bra information källa, mitt hår är frissigt och torrt hårt och är nästan omöjligt att kamm.. mitt ända sett har vart att jag får lägga relaxingmedel i det, ändå håller det inte mjukt länge, och nu vill jag lära mig om hur man tar hand om mitt hår.. Jag har bevakat ditt blogg ett tag nu och har bl.a. inte riktig förstått mig på tvätt stegen 4, den med inpackningen, jag förstår inte vad det är bra för och vad det är för produkt jag ska använda mig av, isåf vart kan jag vända mig för att köpa det? Sen tänkte jag även på leave-in, vad är det för något produkt, känner mig ganska dumt att fråga dessa frågorna kanske det är självklart för andra men tyvärr är det inte för mig..

Tänkte börja med Tresseme shampoo och balsam, såg att du skrev om det här i ditt blogg och eftersom jag vet jag kan få tagi det lätt.. skulle verkligen uppskatta ditt svar,

Med vänlig hälsning,

2012-05-05 @ 16:41:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0