Shed hair/ Broken hair/ Och en lurvig hårboll *haha*

Det är inte alltid så lätt att veta skillnaden mellan hår som brutits av och hår som lossnat på naturlig väg. Ett första tips är att använda ögonen, om hårstrået du tittar på är kortare än ditt övriga hår är det antagligen avbrutet, om det är lika långt som ditt hårär det antagligen tappat på naturlig väg.

Hår som lossnat naturligt har också en vit "kula" på början av hårstrået. Bulb kallas den på engelska hittar ingen svensk översättning, det är i alla fall själva roten (kanske det som är det svenska ordet). Nedan kan ni se den i alla fall, den gul/vita början på hårstrået


Helt naturligt så tappar man runt 100 hårstrån varje dag, och om du bara tvättar och kammar håret 1 gång i veckan är det alltså minst 700 hårstrån som du kommer få kamma bort på tvättdagen! Många blir jätte shockerade av detta om de kanske är vana vid att kamma/tvätta håret flera gånger i veckan, så tror de att de kommer tappa allt sitt hår. men det finns alltså ingen anledning att vara orolig.

Kimmaytube har ett super bra tips för de som nojar över detta. Nu kanske det här låter rätt skumt och äckligt för vissa. Men hon sparar det hår hon tappar vid varje kamningstillfälle i små plastpåsar markerade med datum på. På så sätt kan hon jämföra vilka rutiner, vilken kost osv som leder till att hon tappar mer hår. Hon behöver alltså inte oroa sig förrän hon ser något ovanligt.

Att ha en låda med gammalt hår känns inte jätte aktuellt för mig, även fast jag har gammalt löshår här någonstans så vad är skillnaden egentligen. Men, sist jag tvättade håret sparade jag hårbollen haha! Vid det tillfället var det exakt 7 dagar efter min tidigare hårtvätt. Så jag lät håret torka, sedan rullade jag ihop det till en boll. detta är en normalstor afrokam, satt ni kan få en uppfattning om bollens storlek.



Nu kan ni ha min boll som vägledning. Men bara tills ni gjort er egen, alla tappar olika mycket hår, har olika tjocka hårstrån och olika längd på håret, därför säger inte min boll just dig så mycket egentligen...

Love your curls and kinks!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0