Protective hairstyle: Two-strand Twists

Som jag skrev sist så blir det inga fler Wash And Go's på ett tag nu, håret blir alldeles frö trassligt. Så igår tvättade jag håret i sektioner (alltså lite i taget, har aldrig gjort så men på något sätt kändes det med lätthanterligt så) och gjorde medelstora Twists över hela huvudet.. Viktigt är att håret är ordentligt utrett, att man tar en sektion av vald storlek och delar den i två, från rötterna! Sen är det bara att börja tvinna helt enkelt, det ska vara så tight som möjligt eftersom att de ändå kommer att lösas upp något, i alla fall på mitt hår. Hade rejält med balsam i håret för att det skulle vara lätt att kamma, nackdelen är att håret då blir väldigt halt så man får ett dåligt grepp, men man får testa sig fram där.. Så här gör jag Twists i alla fall



Några stycken


Halva huvudet, som ni ser så "säckar dom ihop" efter ett tag, men dont mind that, håret kommer ändå hållas utrett och väl sektionerat, om man ändå vill att dem ska se lite snyggare ut och att topparna ska hålla ihop så är det bra att änvända någon form av gel/gele eller stylingprodukt. Till exempel Miss Jessie's Curly Pudding har jag hört ger jättefina twists.


Eftersom de ändå tar rätt lång tid att göra Twists på hela huvudet (ca 1-2 timmar) så brukar jag låta dom sitta några dagar, känner mig inte supersnygg då eftersom mina Twists tyvärr aldrig blir särskilt snygga men jag brukar sätta upp dom i en hög bun.



Fina Twists enligt mig nedan, haha jämfört är mina butt-ugly men en vacker dag ska de se ut såhär.. Fan om nån kan göra sådana här snygga please hör av dig! Tror betydligt mindre sektioner och och massa gel är en del av tricket..


För att de ska hålla några extra dagar så kletade jag på lite Leave-In från Mixed Chicks, det i kombination med balsamet gör att de ser lite vita ut men allt det försvann när håret torkade.

Varför Twists istället för flätor kan man ju då undra, jag tycker att det är roligt med variation. Twists går snabbare för mig att göra, de torkar snabbare än flätor eftersom de inte hålls lika tighta. Sedan manipuleras inte det egna curl-pattern lika mycket i Twists, när jag släpper ut dem har jag fortfarande korkskruvar och inte sådana där trista vanliga lockar som jag får med flätor..

Love your curls and kinks!

Trackback
RSS 2.0