Myter om afrohår, nr 1

Har precis lagt till en ny kategori, där jag tänkte skriva lite om myter (missuppfattningar, felaktiga antaganden) som ofta göra om afrotextured hair. Tycker att dessa myter är viktiga att uppmärksamma då jag personligen ofta får höra okunniga komentarer om mitt hår från folk med alla sorters olika etniska bakgrunder.. Har nämnt de flesta myter förut inbäddade i andra ämnen jag jag vill ha dem som en separat kategori så de blir enkla att hitta.

En ytterligare sak som jag kanske inte klargjort tidigare är att när jag skriver 'naturligt hår' så menar jag hår med afrotextur som inte är kemiskt manipulerat med tex rakpermanent, texturizer osv. Mycket av det jag skriver kan naturligtvis appliceras på kemiskt manipulerat hår och andra hårtyper, men jag använder termen så som den används på många amerikanska hårforum.

I alla fall.................

Nummer 1

Vatten torkar ut naturligt hår

Detta påstående är mestadels falskt men delvis sant. Som jag sagt tidigare är vatten den ultimata fuktgivaren då fukt = vatten. However, att bara skölja håret med vatten kan ge upplevelsen av torrare hår eftersom vatten då bara sköljer bort naturliga oljor från din skalp och sedan avdunstar. Vattnet stannar inte i håret av sig självt, utan det måste låsas in med en olja eller annan sealant. Olika humectants som tex Glycerin i kombination med vatten är även nödvändiga eftersom de binder vattnet till håret.

Love your curls and kinks!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0