Myter om afrohår, nr 3

Naturligt hår och hårbottnen behöver grease, hårfett i olika former, tex Mineral Oil

WRONG!

Med 'grease' menas hårfett i krämform som många tror att afrohår mår bra av. Detta stämmer inte.
Ditt hår behöver det inte för att:

1. Det penetrerar ändå inte in i håret och ger det näring utan det lägger sig sm en tunn film utanpå hårstrået
2. Håret behöver fukt, inte fett
3. Mitt hår blev bara ännu torrare dagen efter, när jag dum som jag var använde sådant
4. Det ger håret artificiell glans, som kanske lurar dig att tro att håret mår bra. Men under denna beläggning blir ditt hår torrare och torrare
5. Jag har läst - inte säker på om det stämmer - att Mineral Oil/Petrolatum/Lanolin/Parrafinum Liquidum täpper igen hårsäcken och gör så ditt hår växer långsammare

Din hårbotten behöver det inte för att:

1. Bredvid varje hårstrå finns en talgkörtel som kallas Sebaceous gland, denna körtel utsöndrar ett ämne som kallas Sebum. Derra ämne har som uppgift att smörja håret och hårbottnen med naturliga oljor från kroppen (detta ämne är det som gör att kaukasiskt hår ser fett/smutsigt ut efter några dagar utan tvätt). Kroppen kan alltså återfetta hårbottnen själv och behöver inget syntetiskt fett för det. På kaukasiskt hår glider seabum:et längs med hårbottnen och smörjer in det, av någon anledning sker inte detta på afrohår, vi får i princip aldrig fett hår (inte jag i alla fall), därför måste vi återfukta håret ofta, men inte hårbottnen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0