Myter om afrohår, nr 2

Att klippa håret får det att växa snabbare, därmed bör man klippa varannan till var 3: månad

Håret är i biologisk mening dött, det vet alltså inte om vad du gör med dina toppar, därmed reagerar det inte på detta varken genom att växa snabbare eller på annat sätt.

Enda anledningen till att toppklippa håret är om man utsätter håret för saker som får topparna att bli slitna. Detta är naturligtvis svårt att undvika hur skonsam man än är, så man bör toppklippa håret i alla fall 1 gång/6 månader. Det finns dock dem som anser att om man inte på något sätt skadar håret, så finns det ingen anledning att klippa bort 'perfectly healthy hair'. Valet är fritt, om du transition, så måste du dock toppklippa, och bör göra detta i samma takt som nytt hår växer. Använd alltid en sax avsedd för hårklippning, absolut inte en gammal slö sax! Jag klipper mitt hår själv och klipper inte allt hår samtidigt. När jag ser kluvna hårtoppar så klipper jag dom, i naturligt afrohår syns inte ojämn klippning så det oroar jag mig inte över. Men om du plattar håret ofta kan det vara smart att gå till en profissionell frisör för klippning, eller åtminstone klippa allt samtidigt och jämnt

Kom ihåg, det kostar pengar att klippa håret, så det är klart din frisör säger att du behöver toppklippa ofta och att du bör göra det på salong ;)

Love your curls and kinks!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0