Hair-length

Hair-lenght charts, då och nu:

En riktigt tidig, det kortaste håret man verkar kunna ha är Shoulder length

Enda skillnaden här är att kvinnan är mörk, men bilden talar fortfarande utifrån "rakt hår" normer, kortaste längden är fortf Shoulder length

Något uppdaterad, neck-length finns med, kort rakt hår visas på bilden

Haha, this is what im talking about, afrohår visas, fast inga horisontella mått


Sist men inte minst med egna och enligt mig mest moderna hair-lenght chart. Okej jag gjorde den här på typ 2 minuter och den är rätt ful men den visar ändå en rätt viktig sak. Alla de förra bilderna (förutom den sista, men även den i själva måtten) utgår från kaukasisk eller i alla fall "icke afro" hårtillväxt. Alltså att håret växer endast vertikalt, men afrohår växer horisontellt, först uppåt och utåt innan det efter en viss längd växer ner för ryggen. Jag vill visa på hur just afrihår växer, när mitt hår i sitt utdragna tillstånd är nere i BSL så kommer det i sitt lockiga tillstånd inte att nå nedanför axlarna. Det är ganska förvirrande att vi alla mäter vårat hår efter samma premisser, även fast det i själva verket inte fungerar på riktigt samma sätt.



Med den här bilden vill jag egentligen bara visa hur en hair-length chart skulle kunna utvecklas för att även kunna tillämpas av oss med afrohår. Mitt hårmål är att få som mest Bra-strap lenght, längre än så är bara i vägen enligt mig, och afrohår tycker jag alltid längre ut än rakt hår eftersom det har sån enorm volym. Fatta Tailbone långt afrohår, det skulle ha en diameter på typ 2 meter haha

Bli inte påverkad av hårlängds hetsen som råder på många hårforum. Olika hår växer olika, mitt hår växer till exempel supersnabbt på sidorna med ganska segt på mitten av huvudet. Hur långt håret uppfattas beror även på hur lång man är, axellångt hår en en person som är 1,80 skulle säkert nå till midjan på en som är 1,60..

Love your curls and kinks!

Kommentarer
Postat av: Aida

Älskar din passion för afro hår helt inspirerande!

Trodde jag var den enda som surfade runt på youtube och endast tittade på afrohår tips m.m. Har blivit en del av min fritid. Tröttnar aldrig på afrohår tips man blir alltid motiverad att fortsätta sin hair journey:D

Man blir nästan beroende, vad skulle jag göra utan youtube liksom haha:D

Älskar ditt hår förresten:)

2011-09-19 @ 16:11:47
Postat av: Admin

wow tack så mycket!!! haha that makes two of us jag kan sitta framför youtube en hel dag ;P tusen tack!

2011-09-24 @ 12:13:44
URL: http://loveyourcurls.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0