Definiera lockarna: Smoothing each curl

Det finns vad jag vet främst 3 sätt att definiera sina naturliga lockar. Dessa är (tar de på engelska för det är så jag lärt mig dem): smoothing each curl, set them with gel or other stylingproduct och doodles. Idag tänkte jag ta upp den första, alltså att släta ut varje curl. Lärde mig denna metod på Teri LaFlesh hemsida TightlyCurly och den går ut på att man kammar håret noggrant, sedan stryker man upprepade gånger längs med varje "lock". Ska förklara vad jag menar med lock, krulligt hår har en tendens att klumpa ihop sig med likvärdiga lockar. På bilden nedan till exempel kan ni se ca 4-5 "lockar", alltså klumpar av hår som tillsammans bildar en slinga. Kom ihåg, vårat hår vill klumpa ihop sig, det ligger i hårets natur och hindrar det till en viss del från att trassla, håret blir bara frizzigt när man försöker separera de här lockarna för mycket


Tricket med den här metoden är att med tummen och pekfingret stryka länngs ned varje individuell slinga för att den ska "set", det underlättar om slingan är soaked med balsam och vatten. Detta låter kanske inte så jätte revolutionerande men har man bara tålamodet att göra detta över hela huvudet så blir resultatet riktigt snyggt

När jag gör det så fuskar jag, jag har märkt att jag inte alls behöva smooth varenda slinga för sig som Teri gör utan jag kan ta ganska stora sektioner, huvudsaken är att de är ordentligt kammade, och att jag tar likvärdiga lockar (har olika stora lockar över hela huvudet).

Före


Såhär gör jag, klicka på bilderna för att förstora. Du drar alltså med tummen ock pekfingert, på ett eller annat sätt som passar dig (jag brukar köra varannan med kammen och fingrarna, för slingan måste verkligen bara väl utkammat! Detta gör jag alltså flera gånger på samma slinga, absolut inte i en upp-ner-upp rörelse som man gör när man tuperar håret, utan bara uppifrån-ner. Detta stänger hårets yttre fjällager och mjukar upp håret. På sista bilden kan man tydligt se hur mjuk och glansig slingan har blivit



Resultatet, kolla före och efter bilden!! Det är olika sidor av huvudet men mitt hår på sidorna ser exakt likadant ut. Bara skillnaden på slingan som är gjord och resten av håret says it all :)


Love your curls and kinks!

Kommentarer
Postat av: Mari

Underbar blogg! Jättebra tips för oss som är föräldrar och försöker sköta barnhår. Har en son som är nio år. Han hade som mål att få skolans största afro. Tyvärr jobbade jag mycket i somras och hade inte tid att sköta hans hår på ett bra sätt och han var på läger och hos släktingar ibland. Jag är vit och kan väldigt lite om afrohår. Så hans pappa lurade att han skulle toppa lite och klippte av allt med en slö sax. Utan att fråga mig såklart. Jag hade föredragit att han var ärlig mot vår pojke. Till saken: Min son vill spara ut afrot igen och jag har lovat att hjälpa honom att sköta det. Barn afroprodukterna som vi använde innehöll en massa skitämnen som är cancerframkallande och hormonstörande såg jag tyvärr alldeles för sent! Har du tips på mer naturliga produkter typ sheasmör som du skrev om? Tacksam för svar!

2011-09-22 @ 11:11:12
Postat av: Admin

Hej! skrev ett svar till dig i ett eget inlägg, länken har du här: http://loveyourcurls.blogg.se/2011/september/lasarfraga.html



Kul att du gillar bloggen!!

2011-09-24 @ 16:11:00
URL: http://loveyourcurls.blogg.se/
Postat av: Josephine

Hej. Kanske är en dum fråga, men undra om du kan lägga upp en bild på hur produkten ser ut och vart man kan köpa den någonstan

2011-10-19 @ 08:16:42
Postat av: Admin

Hey! Till detta inlägg använde jag TRESemme Naturals balsamet sök på google.se så hittar du bild på flaskan, finns att köpa i de flesta livsmedelsbutiker. Men man kan kan använda vilket balsam som helst till den här metoden, undra om jag förstod din fråga rätt nu eller vilken produkt var det du syftade på?

2011-10-19 @ 10:47:45
URL: http://http://loveyourcurls.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0