Cones

Tänkte upprepa mig lite grann om det här med silikoner, och också tipsa om ett bra och skonsamt schampo som jag nämnt några gånger förut. Därför tänker jag posta den här tabellen om vattenlösliga/ickevattenlösliga silikoner once again.. När jag handlar nya produkter är jag alltid noga med att kolla exakt vad de innehåller, om jag kan tvätta bort build-up'en som blir (av alla produkter, även ekologiska) med de rengörare som jag har hemma. Finns inget mer irriterande än att ha köpt en ny produkt bara för att inse att man måste köpa ett SLS-schampo för att få ur sk*ten ur håret. Borde nästan skriva ut den här och ta med mig den när jag handlar..



Jag använder ju mitt Clarifying schampo från Curls högst 1 gång i månaden, det är naturligtvis sulfatefritt men ändå står det att man inte ska använda det oftare än 1/månad. Så ett schampotips till er som ibland använder icke-ekologiska produkter är Curlicious Curls Cleansing Cream som man kan använda oftare och är mer skonsamt. I tex Mixed Chicks Leave-In finns det silikon och i Organics Hair Mayo finns det Dimethicone men jag gillar de två produkterna så pass mycket att jag inte tänker sluta använda dem för det. Men detta gör att jag måste clarify i alla fall 1 gång i månaden, men nu kan jag använda detta schampo 2-3 ggr i månaden och jag behöver inte vara rädd för att torka ut håret. Samtidigt innehåller det Cocamidopropyl Betaine som tvättar bort silikon enligt tabellen ovan!


Ingredienser: Water, Sodium Cocyl Isethionate, Sodium Methyl Cocoyl Taurate, Cocamidopropyl Betaine, Steric Acid, Glycerin, Behentrimonium Methosulfate, Cetearyl Alcohol, Polyquaternium-7, Fragrance, Silk Amino Acids, Panthenol, Certified Organic Daucus Carota Sativa (carrot) seed oil, Certified Organic Arnica Montana Flower Extract, Certified Organic Aesculus Hipocastanum (Horse Chestnut) extract, Certified Organic Salvia Officinalis (sage) leaf extract, , Acrylates/C10-30 Alkyl Acrylate Crosspolymer, Potassium Sorbate, Phenoxyethanol, Caprylyl Glycol, Caramel.

Key Ingredient Breakdown:
Sodium Methyl Cocoyl Taurate - a mild, high-foaming surfactant derived from coconut oil, leaves the skin and hair with a soft afterfeel.
Behentrimonium Methosulfate - Mildest detangler available. Derived from grapeseed oil. Provides superior detangling without buildup. Due to its mildness, it is recommended for use in leave in baby products.
Silk Amino Acids - provides curly hair withmoisture, natural shine and smooth control.
Cetearyl Alcohol - A fatty alcohol that acts as a gentle humectant (promotes the retention of moisture) and is naturally derived from fatty acids from coconut oil.
Panthenol is a nutrient (vitamin B complex) and an important ingredient for healthy hair that adds strength and body to hair.

Love your curls and kinks!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0