24/09/11

Tänkte visa er hur mitt hår ser ut idag, tvättade ju håret i..... hmm... onsdags, torsdags?? Kommer inte riktigt ihåg men typ 2-3 dagar sedan, och har haft det i Twists sedan dess. Såhär ser en slinga av mitt hår ut idag när jag tog ut en twist, vilken skillnad alltså!

Den här delen på mitt huvud har vanligtvis super coarse, verkligen tight krulligt/krusigt hår, som är helt omöjligt att ens finger-kamma när det är torrt. Men twists gör verkligen under för mitt hår! Det stretchas, fukten hålls kvar i håret, lockarna definieras och mitt hår är verkligen super mjukt (hade nog varit mjukare om jag inte använt Coconut Oil, ska förklara varför senare)

Önskar verkligen jag hade en 'före-bild' på samma slinga 3 dagar efter tvätt då jag inte gjort Twists. Sektionen brukar då vara hälften så långt och bestå i en eller två dreads som inte går att separera :P Den här slingan är så pass utredd att jag skulle kunna kamma den torr (men det tänker jag såklart inte göra!)

Pga av att jag inte har PH-kontrollerat mitt hår här är det ganska, vad många kallar, frizzigt. Jag har personligen aldrig haft något större problem med hår som inte är superdefinierat/stelt och geleblött á la Jheri Curls, jag tycker att 'frizzigt' är ett ord som folk med rakt hår använder sig av för att undergräva skönheten i lockigt/krulligt hår. Det har en ganska negativ underton, men frizzighet är delvis det som ger vårat hår volym och fyllighet och i strävan efter superduper definierade lockar så tappar man lite av naturligheten med lockigthår. Så det är inget man ska hänga upp sig på enligt mig.

Sen är det så att som jag sagt så vill lockigt hår klumpa ihop sig med likvärdiga lockar, så när håret är allt för flygigt och 'frizzigt' så kan det vara ett tecken på att man stört hårets Ph-balans, vilket naturligtvis inte är bra. Men det är endast av den anledningen som jag har något emot frizzighet, inte av utseendemässiga skäl.

Rick James inspirerad Jheri Curl frisyr, no thanks!


Love your curls and kinks!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0