07/09/11 Hårtvätt

Tvättade håret idag, med schampo för ovanlighetens skull. Använder schampo så sällan att när jag gör det vill jag oftast använda ett sulfatschampo (inte bra jag vet) bara för att det verkligen ska bli rent. Det blir nog lika rent av mitt Clarifying Schampoo från Curls men jag har använt lite silikonprodukter på senaste tiden så jag ville få bort all build-up. Var kanske 2 månader sedan jag schamponerade håret sist.. Använde ett från Naturelle, gul flaska kommer inte ihåg namnet, inpackning hann jag inte med idag utan jag schamponerade sköljde, dränkte håret i TRESemme Naturals, kammade och sen fick det vara nog. Använde Tightly Curly metoden och använde rejält med balsam (säkert 2 dl minst) och lät allt sitta kvar i håret.

Jag brukar annars använda lite balsam och lite Knot Today Leave-In för att kamma håret när jag klivit ur duschen men jag har märkt att under tiden jag kliver ur duschen, torkar kroppen och gör allt det man måste göra innan man kan börja kamma, så har mitt hår blivit semi-torrt, vilket leder till att håret blir väldigt frizzigt när jag väl kammar det. När man vill kamma i sängen kräver det också att man delvis handukstorkar håret eller åtminstone kramar ur överflödigt vatten, blöt säng är inte mysigt.

Så idag stod jag kvar i duschen, applicerade balsamet och började kamma (vilket tar lite tid), och så fort håret började kännas det minsta "icke-dyngblött" så sköljde jag igenom det lite lätt och la i ännu mer balsam, på så sätt var håret helt blött jag jag var klar med kamningen och inte det minsta frizzigt.

SHIT vilka definierade lockar jag fick av den lilla ändringen i kamningsrutin!!! Helt sjukt! de här bilderna tog jag nyss hade tyvärr inte tid att ta bilder direkt efter kamningen så nu har jag legat i sängen och varit ute i blåsten så håret är väl rätt frizzigt nu men men man ser ändå skillnad i lockdefinition


Det som är NEGATIVT, enligt mig väldigt negativt med att lämna massa balsam i håret är att det tar 100 år för håret att torka, mitt hår är så tjockt att det tar 2-3 timmar as it is. Jag tvättade håret vid 11 imorse, hela mitt bakhuvud är fortfarande helt dyngblött, alltså inte fuktigt utan om jag "gräver" i håret där bak så blir mina händer helt våta.. Ur jobbigt..

Sen blir ju håret lite "hårt" av balsamet när det väl torkar, kan inte bero på protein för TRESemme balsamet innehåller inte protein (har jag för mig) så det måste vara pga balsamet i sig. jag ser det dock som något ganska positivt, ett bättre alternativ till styling/hold produkt och lockigheten håller längre på så vis. För att motverka hårdheten om man vill kan man använda lite olivolja och vips så är håret som bomull igen.

Love your curls and kinks!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0