Myter om afrohår, nr 5

"Afrohår lever sitt eget liv och är svårt att forma på det sätt man vill. Detta beror på afrohårets natur och påverkas inte av okunskap/dåliga tekniker osv"



När jag tittar på sådana här bilder tycker jag det är lite lustigt hur folk kallar afrohår för okontrollerbart, kaosartat, ostyrligt osv. Jag vet inte med er men jag vet ingen annan hårtyp som man kan göra frisyrer som på bilden ovan utan att ens använda en enda tofs eller redskap.

Jag minns såväl en kväll när jag skulle fixa en vit tjejkompis hår. Jag tuperade det i kanske 20 minuter tills det hade volym a la Diana Ross, skitsnyggt vart det. 30 minuter senare och några fingerdragningar genom håret så var det heelt platt igen (2a hår). Eller min andra vän från Iran, hennes hår är supertjockt, tungt och glansigt (1c hår), och det går inte att locka hennes hår om man så hade en locktång på 500 grader C. Hennes hår går inte att forma enligt henne själv. Medan om jag gör en fläta på mitt fuktiga hår och tar ut den 2 timmar senare så är håret lockigt, och lockarna håller i flera dagar. Ändå är mitt hår "omöjligt att jobba med" bara för att det har volym? Nej, i dont think so :)

Desto grövre afrohår, ju enklare är det att forma. Gör man en bena på afrohår så håller den även fast man skakar på huvudet. En afrofrisyr som torkat ändras inte märkbart av vind eller att man rör det med fingrarna. En uppsättning på afrohår kan hålla i flera dagar (jag generaliserar naturligtvis, allas afrohår är olika). Om jag skulle utgå från mig själv så är det här okontrollerbart hår 



Mardrömshåret där tofsar bara glider av och frisyrer förfaller på nolltid.. Blir fett på 1 dag. Men så kan man ju inte resonera eller hur? Jag försöker prove a point. Alla typer av hår, utseende, vikt, personligheter, egenskaper osv kan hittas fel på och kritiseras av dem som inte vet bättre. Jag får jämt och ständigt höra negativa kommentarer om mitt hår, och hör ofta mammor klaga över barnens hår och det är verkligen tröttsamt.

Om du klagar på att ditt barns afrohår inte går att kontrollera så säger det enligt mig mycket mer om dig själv än om ditt barns hår, eftersom jag själv vet att afrohår är superlätt att hantera bara man vet vad man sysslar med ;) Det finns tusentals bloggar som denna, afrosalonger, youtube-videos, tutorials där folk grundligt går igenom hur man tar hand om afrohår. Man väljer själv vad man är mottaglig för. Sen att det är en process att lära sig allt det förstår ju jag också, att ha lite kunskap men öppet sinne är ju en sak. Men att försöka hitta fel på andra för att man själv inte vet bättre är monkey business!

Vad är hår under kontroll om inte det här?? It wont move, tangle or fall apart :)


Love your curls and kinks!

Kommentarer
Postat av: Cherry

När man säger okontrollerbart betyder det nog att man inte kan få det så som man vill ha. Det handlar ju om att acceptera det hår man har och sen utgå ifrån det. Jag önskade mig alltig långt, spikrakt, utlra blont hår när jag växte upp eftersom min mamma hade sånt hår. Men så blev det inte :-)



Min syster har spikrakt, otroligt tjockt hår och hon har försökt permanenta det många gånger men det blir inte en böj på det. En gång slapp hon betala hos en frisör för att det blev absolut inget resultat. Till slut fick hon tag på någon hempermanent på ica och använde de allra minsta spolar man kan hitta och det blev något slags burr av det. Hon var överlycklig men jag tyckte det såg ut som en pensionärsfrisyr. Det varade inte heller mer än några veckor.



Vad jag vill säga är att det viktiga är ju att man själv känner sig fin, permanent eller naturligt kryll, naturligt rakt eller platttång. Jag använder inte plattång själv, är för lat, men tycker fortfarande att ett alldeles slätt, blankt hår är otroligt vackert.



Om jag kunde välja hår helt fritt skulle jag välja hår som Keri Lynn Russell (Felicity) Fantastiska lockar, både kort och långt. Det verkar vara ett hår som man inte behöver lägga mycket tid på och även om jag är intresserad av hår, har jag inte tålamod med att fixa mitt hår mer än 5 min på morgonen :-)

2011-10-25 @ 14:41:54
Postat av: kontakt

Mm, du kan göra nästan vad som helst med det håret. Jag är grymt fascinerad av att en håruppsättning kan sitta uppe bara av en enkel pinne rakt igenom... så funkar verkligen inte mitt hår, det börjar glida. Men är det inte otroligt mycket jobb med att kamma fixa, borsta och reda ut ett långt afrohår? Är det inte det som åsyftas med att det är "omöjligt"? (Och så förstås att vita mammor till tjejer med afrohår ofta inte vet hur de ska göra.)



Sen jag börjat med balsamtvätt tycker jag att min hårtyp är den ultimata för en latmask som jag. Tvättar jag det med bra grejer och låter det självtorka blir det snygga korkskruvar alldeles av sig självt. Borsta/kamma behöver jag inte göra, tvärtom förstör det korkskruvarna så det låter jag bli. Men riktigt snyggt är det bara första dagen.

2011-11-13 @ 20:57:01
URL: http://hemkokeriet.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0