Organic ROOT Stimulator Lock & Twist Gel


Måste tipsa er om en grym produkt, Organic ROOT Stimulator Lock & Twist Gel. Den innehåller ingen mineral olja, inga silikoner och ingen alkohol! Superprodukt för mig som har twists ofta, det är en stylinggel som hjälper till att hålla dina twists snygga och 'låsta', och ger definierade twist-outs. Kommer ni ihåg vad jag skrev om styling produkter, när det kommer till dem är det viktigt att välja produkter som är avsedda för lockigt/torrt hår (helst afrohår om möjligt), eftersom att vanliga geléer ofta innehåller uttorkande ämnen. Köpte den på Taj Mahal på Drottninggatan i Sthlm för ca 50-60 kr :)

Ingredienserna är: Water Aqua, Coconut Milk Cocos Nucifera Extract, Soybean Oil Glycine Soja, PVP, Polyquaternium 37, Propyl Paraben, Methyl Paraben, DMDM Hydantoin, Propylene Glycol, Fragrance Parfum, Sucrose

Produkten är vatten/balsamlöslig, den innehåller dock polyquats (silikonliknande ämne, läs mer om den HÄR) och parabener som ni ser. Dessa ämnen råder det stor osäkerhet om, vissa anser att parabener är hormonstörande men det har endast delvis bevisats på mindre hangnagare, som är flera gånger mer känsliga än människor för sådana ämnen. Läs gärna på om de ämnena och bilda er en egen uppfattning, den vetenskapliga informationen om dessa ingredienser är för tvetydig och osäker för att jag ska kunna varken rekommendera eller avråda användning, vissa säger att de är helt ofarliga i de doser (ca 0,4-0,6% som används i kosmetika), andra hävdar motsatsen. Kanske är det bäst att undvika dem på små barn. När jag läst på lite mer om parabener kommer jag skriva ett inlägg om dem, men jag vill inte skriva något som inte har vetenskaplig grund. Denna produkt har i alla fall fått super bra reviews så jag hoppas verkligen att den ger fina twists!

Organic ROOT Stimulator är en del av företaget Namasté Laboratories som grundades och ägs av afro-amerikanen Gary Gardner. Som jag sagt är det väldigt viktigt för mig att stötta black-owned businessess så därför är jag extra glad att jag hittat en produkt från dem som jag gillar.

Love your curls and kinks!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0