Om ingredienser

I jakten på den perfekta produkten är det viktigt att inte enbart förlita sig på ingrediensförteckningen, speciellt inte efter det jag upptäckte igår. Läkemedelsverket gör ibland kontroller på olika saker som vi handlar, bla mat, kläder och kosmetika, och igår läste jag igenom en sådan kontroll.

Kontrollen utfördes 2011 på 99 kosmetikaprodukter, bla tvåler, krämer och sådant (alltså inte hårvårdprodukter vad jag förstod det). De fann att det var endast 18 av de 99 produkterna som upplyllde Läkemedelsverkats krav gällande  konseveriengsmedel, mikrobiologi och märkning!

När det gällde konserveringsmedel hade  26 av de 99 produkterna brister, till exempel att det använts konserveringsmedel som inte stod med i ingrediensförteckningen... Ofta var dessa olistade konserveringsmedel just methyl-, buthyl och propylparabener.
Visst, de undersökte inte hårvårdsprodukter, men varför skulle ett och samma företag sköta sig bättre med sina hårvårdsprodukter än sina hudvårdsprodukter. Utåt sätt har företag mer att förlora på att slarva med hudvård eftersom att största delen av befolkningen fortfarande lägger större vikt vid huden (kroppens största organ), de är ännu itne så många som står i butuker och läser ingrediensförteckningen på hårvårdsprodukter.

Tillsynsrapporten hittar ni HÄR

"Kosmetika kontrollen" som görs på bla hårvårdsprodukter kikade jag också igenom, tyvärr verkar det som den senaste gjordes 1998. I den rapporten tar de upp några av de ämnena som jag är mest orolig över, alltså Formaldehyde, Parabener, Dialzolidinyl Urea, DMDM Hydantoin, Methylchloroisothiazolinone och Methylisothiazolinone.

Redken, Lactacyd, Dove osv använder alla parabener i sina shcampon/ tvålar, i alla fall gjorde dem det 1998. Och nästan alla produkter som de undersökte använde sig utav parabener.

SÅ.. När jag läste det här så började jag skratta lite för mig själv, tänkte på de stackars fanatikerna på lockig.se som avfärdar produkter hej vilt om de innehåller 0.001% oönskad ingrediens, kanske bara för att inse att hälften av konserveringsmedlena som används i deras favorit-produkter kanske inte ens är listade. Skämt åsido, i dagens samhälle är det rätt vitkigt att vara ingrediensgalning, vad är det egentligen vi stoppar i oss, tvättar oss med? Det är verkligen illa att företag inte tar större ansvar, så den dagen jag skaffar barn, så kommer jag att köpa 100 % ekologiska produkter, eller kanske göra egna.

Kosmetika kontrollen hittar ni HÄR


Love your curls and kinks!

Kommentarer
Postat av: Mari

Ja, det är mycket man inte vet... Bra inlägg iaf.!



Coolt om du har tips på hur man gör egna produkter.



Men kom ihåg att ämnen från naturen kan även vara sjukt allergiframkallande. Bara för att det kommer från naturen så behöver det inte vara hälsosamt. Iaf inte för alla.

2011-10-16 @ 12:48:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0