Myter om afrohår, nr 4

"Det finns vissa produkter som är enbart för vitas hår och vissa produkter som är enbart för svartas hår. Svarta bör inte använda produkter från tex Giovanni, Paul Mitchell och vita kan inte använda produkter från Kinky Curly, Miss Jessie's osv."

Detta är delvis sant, men mestadels falskt, beror på vilken typ av produkter man talar om, och syftet med produkten

En bra vårdande produkt är en bra vårdande produkt. Period.

Bara för att en produkt säger sig vara bra för svart hår betyder inte att den verkligen är det.

Men visst, vissa produkter är bättre för svart hår än andra men det beror på vilka mängder och kombinationer av ingredienser som ingår i produkten, och ingenting säger att icke-svarta inte kan använda den. En felaktig uppfattning är att produkter för afrohår alltid bör innehålla massa grease och därför blir rakt hår fett om det används. Allas hår är uppbyggt efter samma principer, av samma byggstenar så håret svarar på samma ämnen. Alla hårsorter mår tex bra av en organisk leave-in, skillnaden med afrohår är inte nödvändigtvis vad som ingår i den utan varför och när det bör användas, tex till kamningen.

Stora skillnaden är egentligen när det kommer till stylingprodukter, men de har ju egentligen ingenting att göra med vård av håret, utan är till för att lägga sig kring hårstrået och frysa det i önskad lockighet/rakhet. Produkter med mycket slip underlättar kamningen av afrohår, medan de kan 'tynga ner' icke-afrohår, och volymprodukter gör definitivt inte mycket för mitt hår.

Det jag försöker säga: JA jag skulle gärna vilja se fler produkter ämnade för svarta i Sverige och jag tycker det är bra att produktlinjer nischas på det sättet. Och JA det finns skillnader i ytbehandling mellan hårsorterna för att uppnå tex mjukare hår (oljor, används ofta på afrohår) eller en tex strävare och fylligare känsla (saltvattenspray, används av vissa med icke-afrohår). Men som sagt, detta är bara ytbehandling, när det gäller djupare behandlingar är samma ämnen i princip bra för alla hårtyper. Och tillsist, bara för att en produkt är urformad för afrohår finns det absolut INGENTING som säger att den inte kan användas på rakt/vågigt hår.

Inom grupperna 'afrohår', 'lockigt hår' och 'rakt hår' finns det enorma skillnader. Alltså alla inom grupperna har verkligen inte likadant hår som behöver exakt samma behandling.

Love your curls and kinks!

Kommentarer
Postat av: kontakt

I närheten av där jag bor finns en butik inriktad på hud- och hårprodukter för svarta. Jag har varit in där ett par gånger men får lite konstiga blickar av personalen - "vad gör hon här", typ. Innan jag började med balsamtvätt kom min bästa stylingprodukt därifrån, en kräm - idag skulle jag kalla den lockkräm - "light formula", förmodligen det lättaste de hade. Rätt mycket av deras produkter skulle säkert tynga ner mitt hår alldeles för mycket, men den var perfekt. Doftade gott av aprikos. Men det var silikoner i den, så när jag gick över till balsamtvätt gav jag bort den.

2011-11-13 @ 20:51:37
URL: http://hemkokeriet.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0