Läsarfråga/ hårtyper

Fick en fråga angående hårtyper, och hur viktigt det egentligen är att veta exakt hårtyp. Så jag tänkte gå igenom det lite.

Det är inte viktigt att veta vilken siffra ens hår/barns hår har enligt olika klassifieringssystem, MEN det är dock viktigt att lära känna håret, veta vilka produkter som fungerar för de resultat man vill uppnå, och hårtyp-systemet kan vara ett hjälpmedel på vägen dit. 

Hårtyperna ska som sagt endast vara en hjälpande hand tex på forum om man vill ha råd om sin hårtyp kan de underlätta. Men jag tycker det är väldigt viktigt att undvika stereotypisering. Det finns diskurser kring hårtyper som stör mig oerhört mycket, tex att människor med blandat afrikanskt och annat ursprung, eller de med helt afrikanskt ursprung alltid har en viss sorts hårtyp och att vissa hårsorter ses som bättre än andra. Sånt tar jag avstånd ifrån.

Nämner alla hårtyper, men går endast in i detalj på 3c-4c hår, eftersom detta är en afrohårblogg ;) Tänker även skriva några + och - vid varje, läs inte in i dessa för mycket, som sagt är allas hår olika men just för att vissa anser att vissa hårtyper är bättre så vill jag visa på hur alla har plus och minus. Jag har vänner med ALLA sorters hårtyper, och de här pro's och con's har jag fått från dem, behöver absolut inte stämma på alla

Typ 1a-c
Rakt hår

Typ 2a-c
Vågigt hår
+ Lätt att få hårat rakt för en mångsidig look, utan att behöva använda värme, håret kan även 'kramas' upp för en lockigare look
- Blir snabbt fett om man använder fel metoder (som tyvärr 9 av 10 gör med lockigt hår)
- Saknar ofta volym, ser lätt platt och trist ut


Typ 3a-b
Lockigt hår
+ Mångsidigt hår, lätt att kamma, platta, kan även som typ 2 hår kramas upp för en lockigare look
+ Håret brukar inte bli lika fett lika snabbt
- Håret kan se stort ut, men kan ändå vara väldigt tunt, blir ofta platt uppe på huvudet
- Håret närmast ansiktet saknar ofta lockighet


3c
Små tighta korkskruvar, också kallade S-lockar. Kan vara väldigt tighta och sk 'kinky' men kan också vara något större lockar och mindre volym
+ Definierade lockar
+Relativt lätt att kamma
- Lockarna försvinner för vissa på bara några dagar, håret blir då ett storrt odefinierat burr
- Håret närmast ansiktet saknar ofta tighta bounciga lockar (har hört många med 3c hår klaga över detta)


4a
Tighta S-lockar. Krulligt afrohår, håret krymper 50-75% sin längd i torrt lockigt tillstånd. Håret behöver inte vara tjockt men det har mycket volym.
+ Stort fylligt hår med otrolig volym och lockar som håller länge
+ Håret blir i regel aldrig fett
- Shrinkage
- För att håret ska gå snabbt att kammas måste det hållas i Protective Hairstyles ofta

Min syster har 4b hår och jag har 4a hår. Vår mamma sa alltid att min systers hår inte vart lika tovigt som mitt, därför att mitt var mycket mjukare medans hennes hade med 'stadga' och höll sig därför i utredet tillstånd mycket längre. Så att mitt hår är väldigt mjukt är inte nödvändigtvis något pósitivt


4b-c
Tighta Z-lockar. Afrohår, syns inte alltid stor skillnad på håret i vått eller torrt tillstånd. Håret är tätt packat utan tydligt 'curl pattern'. Håret är lätt att forma torrt, håret behöver inte vara tjockt men det har mycket volym.
+ Håret är ofta väldigt tjockt och fylligt, en unik hårtyp som inte går att efterlikna på samma sätt som rakt hår
+ Ett perfekt och jämt afro kan enklare uppnås, mitt hår vägrar stå upp nu när det är längre
+ Håret behålls lättare utrett än 4a hår i en utsläppt frisyr
- Håret är svårt att platta för dem som vill det
- Shrinkage


Här kan du läsa mer om hårtyper

De som har typ 4a hår har nästan alltid inslag av 4b-c hår också, om man tittar på ett av de hårstråna så har de zickzack form och håret där är extra tjockt. De håret måste man vara extra försiktig med, även fast det kan verka tjockt och starkt så är det i själva verket väldigt ömtåligt. Mer än så tänker jag nog inte generalisera.

Obs, tyvärr är mitt val av bilder begränsat till det som finns att hitta på google, synd att när man söker på typ 4a hår kommer det upp massa bilder på modeller, men när man söker på typ 4b-c hår finns inga bilder på varken artister eller modeller. Säger rätt mycket om hur marginaliserad den kategorin är, tur att vissa tagit bilder hemma/privat. Man kan på grund av detta bli lurad i och med att typ 4a bilderna är pumpade med glamour, smink och retouching, så jag uppmanar er att titta på håret och inte stylingen osv. Försökte va rättvis i mitt bildval

Det som jag i grund och botten vill bekämpa är det moderna skönhetsidealet gällande afrohår. Alla uppmanas försöka röra sig mot mitten och fint afrohår definieras som långa fylliga korkskruvar. Men detta är bs, och jag blir så ledsen varje gång jag hör om hur små svarta flickor gråter för att deras hår inte ser ut på det sättet. 4b-c hår är hur fint som helst, men tyvärr har många tagit steget ifrån de traditionella afrikanska hårstilarna såsom dreads, cornrows, rasta-braids, som är anpassade till, och blir allra snyggast på typ 4b-c hår.
Här har föräldrarna det största ansvaret, barn kommer att se Beyonce och Rihanna på tv och undra varför inte deras hår ser ut på det viset, hur man väljer att hantera det är upp till var och en. Men det är så viktigt att verkligen berätta för sina barn hur vackert deras hår är och inte prata om det som något jobbigt, tidskrävande osv.

Jag får många frågor om hur man kan få definierade lockar på typ 4c hår. Problemet är inte att det inte går, för det finns många sätt. Problemet är att det är inte så typ 4c hår ser ut naturligt. Det är inget fel med att vilja ha en lockig frisyr, men innan det bör man acceptera hur ens hår ser ut, och framför allt lära sig att sköta det i sitt naturliga tillstånd. Eller motsatsen, Taren916 på youtube är halvsvensk och halvjamaican, och i flera år kämpade hon med sitt hår, för att få mindre, fler och mer definierade lockar. Tills en dag när hon bara valde att acceptera sitt hår för vad det var. Detta var faktiskt anledningen till att jag slutade med rakpermanent, jag började tänka på vilken bild av skönhet jag vill förmedla till mina framtida barn. Och vilket ansvar jag som svart kvinna har gentemot unga mörkhyade flickor i allmänhet, vi alla upprätthåller de skönhetsideal som finns genom att inte ifrågasätta dem.

Love your curls and kinks!

Kommentarer
Postat av: Mari

Jättebra guide + blogginlägg!! Radera aldrig din blogg! Den är en guldgruva!



Och det stämmer till 100% att alla barn med en afrikansk/ en nordisk förälder inte har SAMMA hårkvalitét!! Kolla bara på en random syskonkull med samma mamma och pappa! En bror kan ha rakt/ vågit ganska tunt och nästan blont hår. Medan hans syster har riktigt kraftigt, ostyrigt, tjockt mörkbrunt hår med tighta små lockar. Och en annan bror har svart hår med stora lockar... etc.



Min egen son och hans jämngamla kusinbarn har båda en svensk och en västafrikansk förälder, men deras hårtyper skiljer sig åt rätt mycket.



Kusinen säger att hon inte rakpermanentar kusinbarnets hår. Det är så av sig självt, mjukt och lite flygigt. Blir burrigt när man borstar det.

Medans min sons hår är nästan dubbelt så tjockt och har mindre och tightare lockar(det växer mer utåt än neråt.) Fast hans hår i nacken har större lockar och håret vid hårfästet runt ansiktet är mer småkrulligt.

2011-10-16 @ 22:54:00
Postat av: Mari

En afrikansk flicka som betyder mycket för oss och som hälsar på oss ibland skäms tyvärr för sitt naturliga hår.



Hennes hår påminner om kvinnan på den 2:a bilden på 4b-c tjejerna. Fast mycket tunnare. Jag och hennes mamma misstänker att håret(rötterna) kring hårfästet i pannan har skadats av starka permanenter som gjordes för hon tjatade om rakt hår enligt mamman.



Min son säger att hon ser söt ut med hårband och diadem, så hon vågade gå ut så i somras under dagarna då hon skulle låta håret vila innan hon fick nya rastaflätor. Annars gömmer hon sitt naturliga hår under en scarf.



När hon gjorde sin spelkaraktär på Wii så valde hon ljusbrun hudfärg och rakt hår. Min son valde mörkare hudfärg än han har, och stort hår.



En annan svart pojke valde vit hudfärg och rakt hår på sin spelkaraktär.



Lite sorgligt tycker jag.



Min son önskade sig mörkare hudfärg när han var liten. När han såg ett födelsemärke på en av sina tår så jublade han "äntligen så börjar min riktiga bruna färg komma!"



Samtidigt så har han sagt att han tycker att det är dåligt att i alla tecknade serier på Disneykanalerna så är alla karaktärerna/hjältarna vita -eller så finns det EN som är mörkhyad.

Han var bara 7 år när han reflekterade över det.



"Varför är det flesta människorna vita i tecknade serier när de flesta är mörka i verkligheten??"



-I hans klass är en majoritet av barnen invandrare eller har en eller båda föräldrarna som är mörkhyad (adopterad eller invandrare.)



Lite off topic, men ändå inte....



Fast dagens barn uppfattar det nog som coolt att ha afrikanska rötter, pga. av mediebilder och musikvideor.



Men som sagt (och som även Oprah och Tyra Banks har nämnt) så är det light skinned girls som når mest komersiell framgång. Sjukt.



2011-10-17 @ 11:07:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0