Ingredienser: PEG-modifierade silikoner

Har ju skrivit en hel del om vanliga silikoner så som Dimethicone, Amodimethicone, Cyclomethicone osv, dessa är ju inte vattenlösliga när de väl har torkat och många anser att de kväver håret. Detta är lite överdrivet eftersom att hår i biologisk mening är dött och kan således inte andas. Vidare består hår av 8-14% vatten beroende på torr/fuktig omgivning och kommer att anpassa sig till det oavsett om man har använt en silikonprodukt eller inte. Så silikoner hindrar inte vatten från att penetrera håret, det påståendet har ingen vetenskaplig grund. MEN silikoner kräver att man använder schampo regelbundet och det är något som många inte vill eftersom schampon är uttorkande, vilket är vetenskapligt bevisat.

PEG/PPG-modifierade silikoner har ryktet om sig att vara vattenlösliga, men det är inte hela sanningen. PEG står för Polyethylene glycol, och när man framställer PEG-modifierade silikoner så fäster man Polyethylene glycol (som har stora molekyler) till silikonen. Blandninger får då större molekyler och blir 'hydrophilic', dvs de stora molekylerna blir möjliga att skölja bort med vatten.
Polyether-Modified Silicones [Branched Type]
Alltså, PEG är "sidokedjor" till silikonmolekylen, ju fler sidokedjor, desto mer benägen är blandningen att 'jobba' med vatten.
När det kommer till siffran på den PEG-modifierade silikonen så betyder den hur många Polyethylene glycolenheter som är kopplade till silikonmolekylen, ju fler enheter, desto mer vattenlöslig är blandningen.

0-4; inte alls vattenlöslig
4-6; någorlunda vattenlöslig
6-8; ganska (delvis) vattenlöslig
8-10; god, men inte hundraprocentig vattenlöslighet
10+; totalt vattenlöslig
Paul Mitchells leave-in som jag använder mig av innehåller Bisamino PEG/PPG 41/3 Aminoethyl PG Propyl Dimethicone och PEG 12 Dimethicone, båda är alltså vattenlösliga.

Love your curls and kinks!

Kommentarer
Postat av: Cherry

Vill tipsa om ett underbart shampoo som i alla fall passar mitt hår perfekt. Har ingen aning om det innehåller silikon men det rengör hårbotten (som jag tycker är det allra viktigaste) utan att torka ut håret och ger volym och mjukhet. Det är Tigi Bed Head Superstar. Luktar dessutom jordgubb :-)



Jag använder själv det shampoot, Tigi oatmeal & honey balsam och sen Brazilian Blow out serum. Det är ett exempel på att man kan behöva blanda olika serier/märken för att hitta det som passar ens hår bäst. Många tror ju att det bästa är att hålla sig till samma serie, och så kan det vara ibland.



Jag tycker att det ger håret liv och lyster och volym. Men också att det är snyggt även efter några nätter.

2011-10-15 @ 11:01:07
Postat av: Admin

Tack för tipset! Precis som dig så blandar jag hej vilt mellan olika märken. Bara för att ett redkenbalsam funkar för ens hår finns det inget som säger att schampot i samma serie fungerar, sen att de får bättre effekt om de används ihop tror jag är en överdrift. Jag är alltid på jakt efter bra och skonsamma shcampon så jag ska kika nästa gång jag är på åhlens :)

2011-10-15 @ 18:59:29
URL: http://loveyourcurls.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0