Hårtvättningsrutin för de som önskar kort kamningsprocess

Jag har två huduvsakliga sätt att tvätta håret. Det som är annorlunda från gång till gång är om jag kammar håret under tvätten eller efter (1), samt om jag lämnar balsam kvar i håret eller inte (2).

1. Om du inte tvättar i sektioner utan på utsläppt hår så hinner håret under alla tvättsteg tova till sig så mycket att när du är klar med tvätten så är håret supertovigt, därför är det istället bättre att kamma under tvättprocessen alltså i duschen (jag rekommenderar dock sektionstvätt!).
2. Förut var balsam som leave-in nödvändigt för mig för att håret överhuvudtaget skulle gå att kamma samt för mjukhet. Men nu när jag använder min super leave-in och tvättar håret i sektioner så lämnar jag sällan balsam kvar i håret..

Applicera ett bra utredande balsam på ditt torra hår, en klick ungefär lika stor som en femkrona, lite mer om du har långt hår. Fördela balsamet jämt över håret men lite mer på "problemområden" där du brukar få mest tovor. Balsamet kommer göra håret lätt att separera, bena och fingerkamma. Så kamma igenom håret med fingrarna i sektioner och när du är klar med en sektion gör du en twist. Lägg inte mer tid än ca 10-12 minuter på detta steg. Om du har haft en PH sedan tvätten innan kommer håret vara lätt att utreda ändå så då behöver du inte balsamet. När du har 10-15 färdiga twists så kan du hoppa in i duschen. Använd din inpackning på dina twists (ta ej ur dem), vare sig du använder en inpackning 1-2 minuter i duschen eller en längre på 20-30 minuter med värme så tar du inte ur twistsen. Skölj ur inpackningen och applicera ditt tvättbalsam framför allt i hårbottnen men även på längderna. Rengör hårbottnen noggrant med fingertopparna för att få bort all smuts osv, du kan skölja lite lite vatten på håret för att få balsamet att löddra vilket underlättar rengöringen. Även i det här steget ska twistsen vara kvar, de kommer vara rätt lösa vid det här laget så det kommer inte vara några problem för dig att komma åt hårbottnen. Du behöver inte heller oroa dig över att smutsen och balsamet kommer sitta kvar i håret pga twistsen, skölj bara noggrant efter varje steg utan att förstöra dem. Ingen kamning under själva hårtvätten alltså.

När du är klar, krama ur så mycket vatten som möjligt ur håret, använder därefter en t-shirt för att torka håret ytterligare. Förut när mitt hår alltid var tovigt pga av alla wash n go's var mitt hår tvunget att vara dyblött för kamningen, men nu mera går det lätt när det är damp (halvblött/halvtorrt, kommer inte på ett svenskt motsvarande ord?)

Nu är det dags att kamma twistsen en efter en, vilket bör vara rätt enkelt. Ta upp en twist, applicera en leave-in eller lite balsam, kamma sektionen och twista om den direkt. Gör detta över hela håret, fäst sedan alla twists i en tofs eller bantu knots, på med silkesmössan och hoppa i sängen :)

Denna procedur körde jag nyss, kamningen var som en dröm! Om man tvättar håret utsläppt så möts man efter tvätten av ett enormt tovigt hår som man inte ens vet vilken vinkel man ska angripa det ifrån eller hur man ska börja.

Detta möts jag av när jag tvättar i sektioner, det är så skönt för håret behålls verkligen utrett i twistsen. Och man behöver inte heller oroa sig för att behöva bena håret vilket kan vara väldigt svårt (och gör ont) på tovigt afrohår för det är redan gjort. Här är två utsläppta nytvättade (blött droppande hår fast det ser torrt ut) twists:

 

En sektion efter kamningen, så här ser normalt sektionerna ut när det tvättas på utsläppt hår, fast med tovor i! Det här är hår i sitt okontrollerade tillstånd (appro på det jag skrev igår) där det tovas superlätt, det är därför viktigt att man twistar eller flätar den direkt efter kamningen och inte tar ut det förrän håret har torkat


Ser ni att jag har en hel del rakt hår kvar på topparna, jag tycker att jag klipper det hela tiden men de säker 6-7 cm kvar på vissa ställen :S

Love your curls and kinks!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0