Fantasia Frizz Buster Straightening Gel

Högst på önskelistan har ju Kinky Curlys Curling Custard varit ett bra tag (den är helt organisk!). Men det svider att betala 300-400 + 200 kr frakt för en produkt man aldrig testat. Plus jag är ingen gel person egentligen utan jag vill bara testa, men jag kommer nog inte gilla den där våta looken och hårda crunchy känslan. Så jag tänkte testa en billig gel först bara för att få pröva själva grejen. Jag har aldrig använd gel eller liknande stylingprodukt i mitt hår förutom hårspray förut när jag hade rakt hår, så det här kommer bli spännande.
 


Som testgel hade jag tänkt köpa Fantasia Frizz Buster Straightening Gel, den är billig och har helt ok ingredienser, bla dimethicone copolyl som är vattenlöslig. Men när jag gick för att köpa den insåg jag att den innehåller ingredienserna Methylchloroisothiazolinone och Methylisothiazolinone som är två av de mest allergiframkallande konserveringsmedlen som används inom kosmetiken (om man ska lita på det man hittar på google). Men de som skriver om konserveringsmedlens faror tar oftast inte hänsyn till att det är otroligt små mängder som faktist används (ca 0,4-0,6%) och skriver om medlens effekter på kroppen rent allmänt, men säg något ämne som är bra för kroppen i överdrivna mängder, det är ju inte ens vatten. Jag tror vidare inte att jag kommer att utveckla en allergi vid 22 års ålder men det är kanske bättre att vara på den säkra sidan. Äsch, jag vet inte, kanske köper den om Lock & Twist gelen inte fungerar.. Har ni några förslag på geléer?

Ingredienser: Purified Water, Carbomer, PVP/VA Copolymer, Glycerin, Tocopheryl Acetate (Vitamin E), Demthicone Copolyol, Aoe Vera Gel, Hydrolyzed Wheat Protein, Silk Amino Acid, Niacin (Vitamin B), Thiamine HCL (Vitamin B1), Panthenol (Vitamin B5), Biotin, Triethanolamine, Nonoxynol-12, Methylchloroisothiazolinone & Methylisothiazolinone, Disodium EDTA, Benzophenone-4, Fragrance.
Trackback
RSS 2.0