Definiera lockarna nr 2: Doodles

Nu är det dags för den andra metoden för att få definierade lockar nämligen Doodles! Teri LaFlesh, ägaren av hemsidan TightlyCurly lanserade denna metod som går ut på att man med hjälp av fingrarna formar korkskruvar på fuktigt lockigt/krulligt hår. Resultatet blir bäst om man gör det på nytvättat, väl utrett och sektionerat hår, med balsam eller en leave-in.

Håret bör vara fuktigt men inte soaking wet. Välj ut en smal sektion ur håret, välj gärna slingor efter hur dom naturligt är klumpade, du får alltid bäst resultat när du inte manipulerar sektioneringen för mycket, på så sätt undviken du också frizzighet. Kontrollera slingan efter knots och tovor, dra ut slingar och vira den runt ditt pekfinger, börja vid toppen av slingan och skruva den hela vägen upp till roten, håll kvar ca 10 sekunder och rotera sedan fingret åt motsatt håll för att frigöra slingan utan att dra ut den.

Detta låter kanske lite trivialt, men lita på mig det funkar verkligen! Jag använder dock inte den här metoden, pga av att mina lockar är lagom definierade och när jag gör denna metod blir det enligt mig lite för mycket. Mina S-lockar bli alldeles för korkskruviga för min smak, men det är ju bara tecken på att det funkar. Sen är det otroligt tidskrävande också, du kan inte ta för stora slingar då fungerar det inte, tänk dig en yta av 1cm3 på ditt huvud, det blir HÖST 1 doodle, kanske 2.. Så det tar tid

Före


Så här gör man


Efter
Bilder från: Teri LaFlesh's hemsida TightlyCurly, personen på bilderna heter Aja

Jag kan tänka mig att det dag 2 eller 3 ser bangin ut! När skruvarna har frizzats upp lite grann och inte är så rigida.

Såhär ser mina lockar ut när jag inte använt någon lockdefinierande metod (jag har väldigt kinky, tjockt och tätt krulligt afro, dessa enskilda slingor ger inte en rättvis bild av hela mitt hår för när allt är utsläppt är det inte särskilt definierat utan Z- och S-lockar tätt ihoppackade. Det är endast när man plockar ut enskilda slingor som man ser s-lockar)


Såhär såg mitt hår ut när jag testat doodles, gjorde dem bara på några slingor i nacken, när håret var 95% torrt såg det ut såhär (tror ni ser vilka som är 'doodlade')


När håret torkade helt såg det ut såhär, till min stora besvikelse (de två översta)



När det fortfarande var fuktigt såg det väldigt bra ut, jag vart imponerad! Perfekta små korkskruvar. Men när mitt hår torkar så lockar det till sig supermycket plus att det krymper på längden så korkskruvarna vart korvar. Som jag sa tidigare vart det helt enkelt för mycket. Så kanske funkar den här metoden bäst om du har lösare lockar och önskar tightare korkskruvar, eller så är det bara mitt hår som reagerade såhär. Do try, och berätta hur det gick! (Engelsk sammanfattning om doodles som jag lovade en läsare: first doodle picture shows semi-dry hair, the rest of the pics show fully dry hair.. unfortunatly the doodles resultet in way too much curl definition and as you can see i ended up with little round clumps instead of my natural ringlets which i actually adore.. so no, no more doodling for me. im not really into that superstyled babydoll corkscrew kinda look if its not natural, i think a little frizz is good :) doodles might work better for a looser curlpattern or maybe i just didnt do it right, i'll still use the technique on the hair around my face and on my edges though because i have a much more loose texture on those areas)

Love your curls and kinks!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0