Bantu Knots

Bantu-Knots är nog en av de snabbaste och lättaste PH's som finns, frisyren på bilderna tog mig ca 10 minuter att göra. Jag gjorde bara den här frisyren för att sova i, om man vill ha den under dagen så kan man välja att göra fler Bantu Knots, och kanske göra benorna rakare (jag benar helst håret med fingrarna, det är det mest skonsamma). Mina Bantu Knots är inte heller särskilt snygga, för när jag gör dem för att sova gör dem ganska lösa. När de är för tighta så kan det lätt leda till breakage, speciellt de närmast ansiktet om man sover på sidan. De får inte vara så tighta att de är orörliga eftersom att man under sömnen rör sig mycket, byter sida osv. Detta kanske låter obegripligt men ni som gjort misstaget att sova med för tighta Bantu Knots vet exakt vad jag menar.

Du gör Bantu Knots genom att ta en slinga hår eller en twist och snurra den tight och sedan ringla den runt sig själv, när du kommer till topparna så stoppar (tuck) du bara in dom inunder knuten du just skapat. Slutresultatet ser ut som en kanelbulle ungefär såhär @. I början gör man dem alltid för tighta för att man tror att de ska gå upp, speciellt eftersom man inte fäster dem med en tofs (det är okej att använda hårnål). Men de ska inte vara för lösa heller, de ska ju hålla under natten.. Man får testa sig fram helt enkelt.





Den här stilen går verkligen att leka med, och det finns många olika sätt att göra Bantu Knots. Här är lite inspiration för de ambitiösa:


Love your curs and kinks!

Kommentarer
Postat av: Ulrika

Hej! Vilken fantastisk blogg du har! Jag är inte afro, men jag har 3c-hår, och två döttrar med likadant hår. Jag tvättar bara med balsam och låter självtorka efter att haft i en massa gelé för att tynga ner och definera. Använde KCCC när det fanns i lockbutiken, nu kör jag med Syoss gel vilket är nästan lika bra faktiskt.

Vill gärna ha produkt- eller tekniktips för att få frissfria lockar. Använder inga oljor idag, det borde jag kanske?

Mitt hår är armpit-length när jag drar ut det, och jag blöter och kammar varje dag, sen i med ny gelé. Tvättar med balsam varannan dag.

Kommer att läsa din blogg ofta i fortsättningen!

2011-10-24 @ 13:47:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0