13/10/11: Twists

Oftast brukar jag vara lite lat när jag gör mina Twists, och det blir mellan 10-15 stycken. Men idag gjorde jag 70 stycken! Det tog faktist inte alls så lång tid som jag hade trott, var klar efter ca 1 timme (hade jag gjort lika små flätor hade det tagit mig minst 2,5-3 timmar). 

 


Det är ju en avvägning det där dels mellan antalet twist och sedan om man gör just twists eller flätor. Ju mindre twists, desto bättre utrett hålls håret, de håller även ihop mycket bättre och twist-out resultatet blir mycket mer definierat. Flätor håller också håret utrett bättre än twists, och mer definierade braid-outs, men när jag har flätor flera dagar får jag ont i hårbottnen + flätor tar 100 år! Och man har inte alltid 4 timmar på sig att tvätta håret, speciellt inte om man utöver sitt eget hår ska fixa barnens hår, och då är 5-6 stora twist på utkammat hår mycket bättre än ingenting! 

Det som enligt mig är bäst (med syftet att bibehålla kammat hår och få fint resultat när man vill släppa ut frisyren är:
1. Mindre flätor/ mindre twists ca 40 st och uppåt
2. Mellanstora flätor ca 20 st
3. Mellanstora twists ca 20 st
4. Ganska stora flätor 10 st
5. Stora flätor ca 5 st
6. Ganska stora twists ca 10 st
7. Stora twists ca 5 st


Hänger ni med, stora flätor är bättre än ganska stora twists. Varför? För att flätor består av 3 sektioner, medan twists består av 2 sektioner, så även fast man gör några fler twists så blir det totalt sätt fler små sektioner om man gör färre antal flätor, och på så sätt hålls håret bättre och längre utrett. Flätor är även i regel tightare än twists, vilket också håller håret utrett längre och bättre. Som sagt så gör jag själv ofta 10-15 twists, och det är inte så att håret blir supertovigt eller att jag inte får ok twists-out. Men vill man ha perfekta resultat så får man helt enkelt lägga ner lite extra tid.

Love your curls and kinks!
Trackback
RSS 2.0