10/10/11 Hårtvätt

Igår tvättade jag håret, utan att använda TRESemme Naturals balsamet, måste vara första gången på flera månader. Jag ville inte ha någon produkt i håret efter tvätten eftersom jag ville låta min leave-in verkligen penetrera håret.

Appropå det här med balsam, fick en fråga huruvida man bör lämna balsam i barns hår. Detta är en väldigt bra fråga. Nja, det bör man nog egentligen inte eftersom att barn är känsligare, och de flesta balsam innehåller mängder av konserveringsmedel och alkoholer (om än ytterst små mängder). Sen beror det på vad det är för balsam, tex Kinky Curlys produkter går alldeles utmärkt eftersom de är totalt organiska. Tror Curls serien jag rekommenderade för barn också är det, men jag ska kolla upp det. Sedan är det ju så att balsam är för håret, inte för hårbottnen så i längderna och topparna kan man lämna kvar balsam utan problem så länge det är bra ingredienser som tex TRESemme Naturals.

Eftersom jag använt Ricinoljan i lördags så var jag tvungen att schamponera håret igår, använde Curls Clarifying Shampoo som är sulfatfritt och organiskt. Innan tvätten delade jag in håret i 8 sektioner och schamponerade dem en åt gången. Sedan testade jag L'Oreal Elvitals Total Repair 5 Inpackning, förut när jag hade rakt hår gillade jag ElVital serien, men denna inpackning kändes 'stripping', jätte märkligt för att vara en inpackning. Alltså det kändes som att använda schampo, eller ni vet när man använder en jätte stark tvål hur huden känns sen när man sköljer den, väldigt sträv.
Jag fördelade i alla fall inpackningen över håret, gjorde återigen 8 twists, satte upp håret, satte på en badmössa och sedan en vanlig bomullsmössa. Ville verkligen ha värme ihop med inpackningen för att motverka den sträva känslan så jag använde mig av en eldriven värmedyna från ÖoB (149 kr)
Satte den på huvudet med högsta värme med en handduk över i ca 40 min. Obs! Detta är verkligen INGENTING jag rekommenderar, man bör aldrig använda el över något vått det kan vara livsfarligt. Jag hade som sagt allt hår i en badmössa, sedan en torr bomullsmössa över den, sedan en fleecefilt över värmedynan och jag var i sängen inte i badrummet. Men ändå, den finns värmedynor som är anpassade för håret som inte är elektriska, de är mycket bättre och säkrare att använda.

Kammade håret innan jag sköljde ur inpackningen, den gav inte supermycket slip, men som tur är var mitt hår redan ganska utrett innan tvätten. I och med att jag pga oljan måste schamponera håret blir kamningen mycket jobbigare, hoppas verkligen att det är värt det, ska fortsätta två veckor till. Sköljde i alla fall ur inpackningen och applicerade min underbara leave-in i varje sektion, twistade dem igen och sedan var jag klar!

Love your curls and kinks!

Kommentarer
Postat av: Mari

Tack så mycket för svaret om balsam!

2011-10-16 @ 17:28:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0