Vattna håret? Varför/Hur gör jag detta?

Det här blir ett sånt där "tillbaks till grunderna" inlägg. Ni som redan har full koll på vatten, ph osv behöver nog inte läsa :)

Fick ett mail om det här med vatten, jag har ju skrivit att jag blöter mitt hår då och då, men det råder lite osäkerheter kring varför jag gör det och om det är en ny metod eller något jag bara skriver om nu. Så nu tänkte jag reda ut hela vattenfrågan :)

Det jag gör annorlunda med mitt hår nu (sedan ca 2 månader) än mitt första transitionår är att jag sprayar håret (lätt fuktigt, inte blött) med vatten varje gång jag ska göra en Protective Hairstyle (vilket oftast är var tredje dag). Varför gör jag det? 
Nummer 1, vatten är grunden till allt liv, alla levande organismer är beroende av vatten för tillväxt och överlevnad. Hårtvätt varannan vecka är inte nog för mitt hår, men jag vill inte tvätta det oftare pga av de anledningarna jag skrev i Vinter-rutininlägget
Nummer 2, vatten är således den ultimata fuktgivaren, finns inget bättre sätt att återfukta håret än att använda vatten, produkter som är tillför fukt är alltid (ska alltid vara) vattenbaserade. Fukt = vatten. Alla de andra "fuktgivande" ingredienserna (som tex glycerin, silikoner, andra humectants) är egentligen bara till för att underlätta för vattnet att penetrera hårstrået och få det att stanna där.
Nummer 3, vatten gör håret mjukt, följsamt och lätt att arbeta med, vilket naturligvis är ett plus när man vill styla det.  

Hela mitt rakpermanentade liv har vatten varit fienden. Jag har haft uppfattningen att vatten endast ska användas på håret när det tvättas, och att vatten utan efterföljande produkt-trio (schampo, balsam & inpackning) torkar ut håret. Detta är en halvsanning med modifikation, visst vatten stannar inte i hårstrået av sig självt utan evaporerar och lämnar håret lika torrt som innan. Detta kan man dock förhindra genom att tvinga vattnet att stanna i hårstrået genom att låsa in det, detta används oljor/smör/fetter till. Har skrivit massa om det tidigare sök på Sealants i sökfunktionen

Eftersom att vatten har ett mer basiskt PH-värde (7.0) än håret (4.5-5.5) använder jag i regel ALLTID min egna LIC (leave-in conditioner) som PH-balanserar håret varje gång jag "vattnar" det. Min LIC består bla av Aloe Vera har ett PH-värde på ca 4.5 och därmed PH-stabiliserar håret. Jag har skrivit ett tidigare inlägg om PH och min LIC så ni kan använda sökfunktionen här bredvid :)

Enda gången jag inte använder LIC är om mitt hår redan är återfuktat/återfettat när jag vill göra min PH, då använder jag bara Aloe Vera Juice (Gel går lika bra) +vattenmix direkt i håret. Alltså, ALDRIG vatten utan sealant, HELST INTE vatten utan PH-kontroll.

Sorry för att det blir lite upprepning då och då, men det är viktigt för mig att svara på frågor så utförligt som möjligt, och att de som är nya också hänger med. Hellre säga för mycket än för lite... riiiiight?

Love your curls and kinks!
Trackback
RSS 2.0