Jag är nyfiken på...

...Kakaosmör!

Efter ca en timme av att försöka utreda mina missuppfattningar om skillnaderna mellan Cocobutter/Coconut Oil/Cocoabutter och Kokossmör/Kakaosmör har jag nu kommit fram till att jag verkligen vill testa Kakaosmör (Cocoabutter) i håret (Obs! Det är skillnad mellan Kakaosmör och Kakaofett). Haha förvirrande? Smöret är i alla fall väldigt fett och känns som en superprodukt för afrohår på vintern som skyddmot elementen. Smöret är vanligt i läppbalsam, massagestenar och hudvårdsprodukter och jag vet att det kan användas i håret så jag tror att det kommer bli en hit. Jag kommer inte att använda det som fuktgivare, eftersom det inte tillför fukt utan fett, men det blir nog en perfekt sealant! Det finns att hitta (ekologiskt) på bla Crearome och kostar ca 190 för 500 ml, det finns även på Ica Maxi och säkert fler andra butiker. Har någon av er testat det?



Love your curls and kinks!

Kommentarer
Postat av: Anonym

är det bra o använda t.ex gliss schampoo en gång i veckan om man har ''blandhår'' (e halvsvart så har typ afro fast inte helt eller hur man ska säga)

2011-11-16 @ 16:29:53
Postat av: älskar lockar

Jag har inte testat det men läst väldigt mycket bra recensioner om kakaosmör och precis beställt hem.

2011-11-22 @ 09:24:27
Postat av: Admin

god hårvård handlar om så mycket mer än produkter, så om det är bra eller inte beror på din övriga routine. även fast jag inte rekommenderar sulfatschampon så är det inte skadliga om man i övrigt behandlar håret på ett skonsamt sätt. tills man lär sig de teknikerna kan det vara bra att använda ett organiskt eller i alla fall sulfatfritt schampo. sulfatschampon torkar ut håret och ruggar upp dess fjällskikt, vilket ökar friktionen mellan de individuella hårstråna =breakage. sulfatprodukter gör kamningen svårare om man inte följer upp med superbalsam (men även då enligt mig). vissa menar att man inte bör schamponera håret alls, jag tycker ändå att man bör använda ett schampo 1-2 ggr i månaden eller högst 1 gång per vecka, men då ett sulfatfritt schampo som tex curls cleansing cream eller annat organiskt schampo :) men glöm inte återfuktande balsam och/eller inpackning!



ditt ursprung har i schampofrågan ingen betydelse enligt mig, sulfatschampon torkar ut håret, period. det är mer skillnad från person till person med hur tåligt håret är :)



hoppas det hjälpte :) btw varför jag antar att du använder sulfatschampo är för att vad jag vet innehåller alla glissschampon sls men om det inte är så hojta till!

2011-11-22 @ 21:14:23
URL: http://loveyourcurls.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0