Hårtvätt + Produkt-review av Giovanni Smooth As Silk Deep Conditioner & Giovanni Direct Leave-in

Idag var det dags för hårtvätt, har inte hunnit tvätta håret på två veckor utan har bara sprayat det med vatten var tredje/fjärde dag ungefär, applicerat min Shea Butter + Coconut Oil Mix och sedan fingerkammat och flätat håret.

Några timmar innan jag hoppade in i duschen så masserade jag in Ricinolja i hårbottnen som vanligt, när det var dags att tvätta håret så rengjorde jag hårbottnen och håret noggrant med mitt tvättbalsam (L'Oreal Elvital Total Repair 5), sedan använde jag min nya DC Giovanni Smooth As Silk Conditioner (glömde skriva att jag köpte den ihop med deras leave-in). Körde min vanliga rutin med sektionstvätt så jag applicerade inpackningen twist för twist och kammade då även håret and i gotta tell you.. Den här produkten ger helt otroligt slip! Kammen bara gled genom håret utan större ansträngning, gav nog bättre slip än min TRESemme Naturals! Utan tvekan det mest utredande balsam jag någonsin testat :) Det luktar också otroligt gott, det enda negativa med det är att det precis som Direct Leave-In inte längre är 100 % organisk. Det är fortfarande jätte bra ingredienser, dom har lagt till Cetyl Alcohol och Stearyl Alcohol som är återfuktande feta alkoholer utvunna ur växter sedan har den nya versionen "Natural Frangrance" medan den gamla hade "Fragrance With Essential Oils". Jag har läst på en afrohårblogg att den nya fick hennes hårbottnen att klia, jag fick inte det problemet men jag brukar heller inte lämna balsam på hårbottnen utan endast i håret.



Jag lät den sitta i håret med shower cap + värme i ca 1 timme, sedan sköljde jag inte ur den, tydligen används den av många typ 4 curlies som leave-in så jag ville testa det. Efter det använde jag min egenblandade leave-in vilket kändes lite överflödigt just för balsamet var så återfuktande men jag är inte ännu säker på om Giovannis produkter är PH-kontrollerade och jag vill inte riskera att mitt hår inte är PH-stabiliserat efter tvätt. Men jag använde super lite eftersom jag också ville testa Giovannis Leave-In tillsammans med balsamet, så lite kaka på kaka vart det idag, till nästa gång ska jag ta reda på hur det ligger till med PH-balansen på deras produkter och om de är PH-balanserade är Smooth As Silk Deep Conditioner och Direct Leave-In definitivt en superkombo!

UPDATE: Jag såg nyss att balsamet innehåller Hydrolized Soy Protein (så lång ingrediensförteckning att jag tappade bort den!), och jag rekommenderar inte att man lämnar kvar produkter innehållande protein i håret. Det är inte farligt eller skadligt men mitt hår är inte särskilt skadat och då ger protein mitt hår en hård känsla och kan vara uttorkande. Att vara sk Protein-sensetive är egentligen en bra sak, det betyder att håret redan är friskt och starkt och inte behöver stärkas. Så anyway, det man antingen bör göra är att alltid skölja ur produkter innehållande protein ELLER se till att man använder en superåterfuktande produkt efter. Jag valde att göra en kombo av båda, jag sköljde alltså ur balsamet delvis och återfuktade sedan mitt hår rejält!

Love your curks and kinks!


Kommentarer
Postat av: rachel

hej!

undrar om var man i sverige kan köpa DC Giovanni Smooth As Silk Conditioner



tack på förhand

ps: vet du något annat man kan ha i stället för glycerin+vatten på vintern

2011-12-21 @ 11:31:26
Postat av: evalda

hej undrar samma sak vart i sverige kan man köpa giovanni conditioner eller beställde du dt på nätet kanske?

Svar: Hej :) Här http://www.iherb.com/search?kw=Giovanni&x=0&y=0#p=1 kan du köpa den. Hemsidan heter iHerb och säljer bara naturliga produkter, sist jag handlade var det fraktfritt!
None None

2013-11-07 @ 20:56:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0