Är vårt kranvatten verkligen rent?

Jag läser ju en del amerikanska afrohårbloggar och läser ofta om hur USA:s hårda vatten torkar ut håret, och många har behövt köpa dyra vattenrenare för att minska antalet skadliga ämnen i det hårda vattnet. Själv har jag alltid trott att Sveriges vatten är helt rent och 100 % naturligt, vet inte varför men man lärde sig väl det i skolan om att Sverige är sånt rent land med naturliga bäckar och källvatten osv.. Men där trodde jag fel! Trots att vi i de flesta delar av Sverige har mjukt vatten innehåller det ändå en del ämnen som är tveksamma för huden och håret.

Vattentornet.se:s hemsida hittade jag detta:

"I vattnet finns viktiga mineraler, som exempelvis magnesium och kalcium. När vattnet renas tillsätts även klor och andra kemikalier. Och även om vårt kranvatten har hög kvalitet och är fullt tjänligt finns exempelvis partiklar och annat i det. En del av dessa ämnen påverkar smaken, andra märks inte alls."

Tror inte de är direkt skadliga utan nödvändiga för att vattnet ska vara rent, men det känns rätt irriterande ändå..
Jag skulle helst inte vilja ha några av dessa "viktiga mineraler" eller kemikalier i håret, men jag tror inte att man kommer undan det på något sett. Klor finns tydligen i vävnaden utanför kroppen celler, och verkar behövas för vätskebalansen, visste inte att det fanns i kroppen, men jag gillar ändå inte att det finns i dricksvattnet..

En annan rolig sak jag lärde mig. Kolsyrat vatten är surare (ph-värde) än vanligt vatten som har ett ph-värde på 7,0 vilket egentligen är för basiskt för håret som har ett ph-värde på 4,5-5,5. Så att skölja håret med kolsyrat vatten skulle kanske vara något, fast bara om du har soda streamer det är inte bra att köpa vatten på flaska! ;)

Love your curls and kinks!

Kommentarer
Postat av: Mari

Min mormor bodde i hus med egen brunn, alltså källvatten, som inte hade något med det kommunala vattennätet att göra. När jag bodde hos henne under tre månader så märkte jag att det gjorde underverk för speciellt min hy, men även mitt hår.

Kommunalt vatten innehåller hormoner som kommer från urinen på kvinnor som ätit p-piller som går ut via avloppen till naturen. Vattenreningsverken klarar inte av att filtrera bort mycket skit, men inte spår av hormoner. Test på fiskar som lever nära avloppsreningsverkens utsläppsplatser har visat att hanfiskarnas könsorgan är missbildade på detta. Yummy... :P

2011-11-07 @ 08:49:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0