Afrohårets många former och skepnader

Mitt hår kan ta tusen olika skepnader och se ut på så många olika sätt, det är en av afrohårets underbara egenskaper. Ibland är det lockigt, ibland vågigt, ibland rakt med supervolym, ibland krusigt, ibland långt och ibland är det kort. Just därför blir det här med hårtyper problematiskt.

Titta på bilderna nedan. De är på en och samma persons hår, på vissa bilder har hon kammat ut det torrt och på vissa bilder inte. Om jag skulle titta på varje bild för sig själv skulle jag på vissa tro att hon har 3c hår och på andra bilder 4c hår. Rakt hår ändras inte dramatiskt från när det är fuktigt till torrt och från dag till dag så där är hårtyperna mycket mer pålitliga, jag vet att jag skrivit ett helt inlägg om hårtyper på afrohår, men det var mest för att underlätta för nybörjare. Jag tycker inte att det systemet är utformat för afrohår egentligen, just eftersom vårt hår inte ser likadant ut varje dag (lockigt hår i allmänhet kan se olika ut från dag till dag).

Ett bra hårtypssystem för afrohår skulle inte vara beserat på hur lockarna ser ut vid en bestämd tidpunkt, det är lite för ytligt.. utan snarare hårets allmänna tillstånd, går det att kamma torrt utan att det går av? 25, 50 eller 75% shrinkage? Hur väl behåller det fukt osv




Bilder på krissys hår från AddictedToAllThingPretty

Love your curls and kinks!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0