shea butter

Shea smör är en helt underbar produkt för mitt hår. Det kommer från shea nöten och har en otroligt tjock och krämig konsistens, jag använder det mest på mina toppar och babyhår då jag inte vill tynga ner det övriga håret för mycket. Det har en väldigt stark och speciell lukt så jag brukar blanda ut det med lite coconut oil :) 100% rent shea butter är ganska svårt att få tag på i Sverige, det är alltid utblandat i produkter, men jag köper mitt av en vän som köper det i Gambia där det tillverkas (det finns tillverkas i Västafrika i främst Ghana och Gambia)



Såhär står det på treasuredlocks.com:

Shea Butter provides moisture to dry or damaged hair from the roots to the very tips, repairing and protecting against weather damage, dryness and brittleness.  It also absorbs quickly and completely into the scalp to rehydrate without clogging pores.  It is particularly beneficial for processed and heat-treated hair.  It is an excellent treatment for dry scalp. It restores luster to damaged hair. For this reason, Shea Butter is an excellent ingredient in hair moisturizers, shampoos and conditioners.

Love your curls!


Kommentarer
Postat av: kontakt

Eftersom du får tag i sheasmör direkt från Afrika har du väl inget behov... men OM du skulle behöva sheasmör finns det hos Crearomes återförsäljare. VitaVera i Midsommarkransen utanför Stockholm, t.ex. Och förmodligen kan de flesta hälsokostbutiker ta hem, bara man frågar.



Hur stark doften är beror nog på hur raffinerat fettet är. Crearomes sheasmör tycker jag luktar gott! men det kanske är jag som är konstig...?

2011-05-28 @ 11:42:55
URL: http://hemkokeriet.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0