Proteinbehandling

Många med rakpermanentat hår gör proteinbehandlingar för att återföra den protein som den starka relaxern tar från håret. Om man har naturligt hår är håret inte i lika stort behov av protein (snarare FUKT), men ibland kan det ändå vara nyttigt med en stärkande proteinbehandling.

Det finns olika starka proteinbehandlingar, jag har gjort Brazilian Keratin Treatment på salong 3 gånger (på Salong Blacknuss Hair&Care i Sthlm, kostade ca 3300 kr) men jag skulle inte rekommendera den, hon som gjorde den var tvungen att ha munskydd därför att keratinet är så pass skadligt att andas in, det känns ju inte helt 100.. Tror även att den behandlingen är påväg att bli helt banned i Europa för att den är för farlig..

Sedan finns det flera andra starka proteinbehandlingar som man gör hemma själv, bland andra Aphogee Two-step Protein Treatment, som vad jag vet är den mest kända och köpta hemma-proteinbehandlingen



Såhär står det på deras hemsida:
This unique treatment is formulated with magnesium and modified proteins which fuse into the hair with the application of heat.  The result is that breakage is drastically reduced.  ApHogee Two-Step Protein Treatment is a salon service product unlike any product available for at-home use.  During the process, ApHogee treatment hardens into the hair, dramatic evidence that something special is occurring. For best results a hooded dryer is required. After rinsing and moisturizing with ApHogee Balancing Moisturizer, clients are astounded with the results.  ApHogee Two-Step Protein Treatment can help improve other salon services as well.  This remedial process is highly recommended for hair that:   
  • Is too weak or fine to take a perm or relaxer. (use the week PRIOR to service)
  • Is over-bleached.
  • Will not hold color. (use PRIOR to color application)
  • Breaks when combed or brushed.
  • Is mushy when wet and brittle after drying

Eftersom jag nu har naturligt hår ser jag ingen anledning att utsätta mitt håt för en så stark proteinbehandling. Jag har valt en snällare behandling, i form av en inpackning. Organic Root Stimulator Hair Mayonnaise med ägg- och majonäsprotein är en lagom produkt för mig. Den funkar enligt mig bäst ihop med värme så jag fördelar håret noga, applicerar den och sätter sedan på en badmössa + handdukar och sätter mig under hårtorken i ca en kvart. Den gör mitt hår otroligt mjukt men starkt på samma gång, en av de bästa produkterna jag testat hittils.



Efter att jag hade hört mycket positivt om den här produkten så ville jag testa den, även fast den har en hel del ingredienser som inte låter bra. Men jag tänker att man inte kan stirra sig helt blind på ingredienser utan måste änså våga testa många produkter för att upptäcka dem som passar ens hårtyp..

Ingredienser:
Water Aqua , Polyquaternium 32 , Glycerin , Safflower Oil Carthamus Tinctorius , Hydrolyzed Collagen , Behentrimonium Methosulfate , Cetyl Alcohol , Olive Oil Olea Europaea , Dicetyldimonium Chloride , Lanolin (syntetiskt hårfett), Dimethicone (silikon), Phenyl Trimethicone (silikon) , Panthenol Vitamin B5 , Cholesterol , Stinging Nettle Urtica Dioica , Capsicum Extract Paprika , Hydrolyzed Keratin , Egg Powder Ovum , Sodium Lauryl Sulfate (!!, varför i en inpackning?!) , Propylene Glycol , DMDM Hydantoin (utvunnen ur methanol - kan vara irriterande för huden och håret) , Diazolidinyl Urea , Methyl Paraben , Propyl Paraben , Brown No. 1 CI 20170 , Fragrance Parfum , Benzyl Benzoate , D'Limonene , Linalool , Alphaisomethylionone (silikon)

Love your curls!

Trackback
RSS 2.0