Ingredienser

Jag är en riktig ingrediensnörd, alltså när jag ska köpa hårvådsprodukter så kollar jag exakt vad det innehåller. Varje gång jag går till en affär eller salong och säger att jag vill ha ett balsam utan silikon, alkohol och parabener kollar de på mig som att jag är galen. För att de ska ta mig på allvar måste jag oftast säga att jag har någon allergi, aint that funny :S Det här är i alla fall vad jag lärt mig:

När du köper en vårdande produkt så vill du att den är vattenbaserad, alltså att den första ingrediensen är Water/Botanically Infused Water eller liknande. Vatten är den bästa fuktgivande ingrediensen, de flesta andra ingrediensers roll är egentligen mest att se till att fukten (vattnet) stannar i dina hårstrån och inte avdunstar, vilket gör håret torrt.

Andra bra ingredienser att leta efter:
Feta alkoholer (tex Stearyl och Cetearyl Alcohol), Cocoamider, Organiska oljor, Olika Conditioning Agents, olika proteiner (dock inte om balsamet skall lämnas kvar i håret) tex Hydrolized Wheat Protein, Moisturizers, Humectants tillför fukt,

Dåliga ingredienser: Sulfater, både Sodium Laureth Sulfate och Sodium Lauryl Sulfate, dessa bör undikas helt, även Isopropyl Alcohol(utvunnen från petroleum), Alcohol Denat (bör också helt undvikas)..  Andra som anses skadliga men som många ändå väljer att använda i små doser Citrid Acid, Glutamic acid, Benzyl Alcohol, Edta, Citric acid, Methylisothiazolinone, diverse färgämnen (varför skall ens hårvådsprodukter ha färgämnen eller onödigt mycket parfym som kan irritera huden??)

Silikoner slutar oftast på -cone eller -xane som till exempel Dimethicone, Cyclopentasiloxane

Parabener och Polyquaternium-10,32,87 mm: många är oense om dessa är skadliga eller inte och på vilket sätt i sådanna fall, om möjligt brukar jag försöka undvika dem!

I schampon bör dessa ingredienser undikas oavsett hårtyp: vanliga;
Sodium Lauryl Sulfate
Ammonium Lauryl Sulfate
Ammonium Laureth Sulfate
Ammonium Xylene Sulfonate
TEA Lauryl Sulfate
Sulfur (in dandruff shampoos)
Selenium Sulfide

Mindre vanliga;

Magnesium Sulfate
Sodium Thiosulfate
Sodium C14-16 Olefin Sulfonate
Alkyl Sodium Sulfate
Alkyl Benzene Sulfonate
TEA-Dodecylbenzene
Sodium C12-15 Alkyl Sulfate
Sodium Dodecyl Sulfonate

Många ingredienser man hittar i schampon och balsam är konserveringsmedel och färgämnen och olika ingredienser för krämighet och att oljan och vattnet skall hålla ihop samt emulgeringsmedel mm. Finns många ingredienser jag inte tog upp, mest för att detta är dom jag kunde komma på och hade i huvudet, men sök på google eller andra hemsidor tex good and bad hair product ingredients så hittar man mer :)

Love your curls!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0