Hårtyper

Den amerikanske hemsidan naturallycurly.com var bland de första (vad jag har för mig) att presentera en kategorisering av lockiga hårtyper, den kan ni hitta här

Vi afrotjejer brukar oftast hamna mellan hårtyp 3c - 4b, även fast vissa mörkhyade tjejer naturligtvis har mer löst lockigt och vågigt hår :) Så avrför behövs egentligen en kategorisering? På ett sätt kan det kanske kännas onödigt att placera in människor i fack och kategorier? Det håller jag delvis med om, jag har dock märkt att systemet gör det enklare för mig att förklara min hårtyp och hitta tjejer med liknande hårtyp. Alla produkter passar ju inte alla hårtyper så det kan vara nyttigt att veta vilken hårtyp man själv har. Eller när jag läser andras recensioner vill jag alltid veta vilken hårtyp de har så jag vet hur väl produkten kommer att fungera på mig!

Jag kan dock tycka att kategorin 3c - 4 är lite slarvigt definierad, om man ska lita på bilderna ser det ut som de endast använt sig av mixed tjejer, då kan systemet ju inte sägas representera alla. De riktigt afrikanska håret hittar jag inte :S Nu säger jag inte att alla afrikaner har samma sorts hår men ni fattar, de vita tjejernas hårtyper är representerade i klart fler kategorier än de svartas, trots att det bland "gruppen" svarta finns oändligt många blandningar och olika hårtyper

Mitt hår brukar jag räkna som 4a och 4b, mitt hår är betydligt mjukare vid kanterna och längstfram, håret på mitt bakhuvud är väldigt tajt lockigt och otroligt tjockt. De flesta tjejer med afro upplever oftast att de har flera olika hårtyper och olika storlekar på lockarna på olika delar av huvudet, det är helt normalt! Jag brukar i regel behandla de olika delarna olika, då får jag bäst resultat. de mjukare delarna funkar det till exempel att kamma torra med inte bakhuvet, då är det kört haha!

Love your curls!

Kommentarer
Postat av: kontakt

Jo det är klart att det systemet är skapat efter vita... kanske det t.o.m. först bara gick till 3, sen lade man till 4 för att öht få in de svarta tjejernas hår. Jag ligger väl någonstans på 3.

2011-05-28 @ 11:28:37
URL: http://hemkokeriet.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0