Dagens bakläxa

Idag gick jag ner till Life butiken i Solna Centrum för att köpa Aloe Vera Gel, jag pratade länge med hon som jobbade i butiken om olika ämnen och hon plockade fram Aloe Vera Gelen från deras eget märke och garanterade att den inte innehåller något dåligt. Jag köpte den, men ingrediensen Carbomer gjorde mig nervös så jag slog upp den när jag kom hem, jag hittar (vill påpeka att den står listad som ingrediens nr 2!!):

Carbomer - syntetisk polymer, förthjockningsmedel. Innehåller ofta Bensen som är en ”aggressiv cancerogen”. Det betyder att det är starkt cancerframkallande, det ger lätt leukemi och det behövs alltså inga högre doser för det. Det är sedan länge förbjudet i mat, i barnleksaker och i olika lack. Källa

Denna ingrediens finns i många Aloe Vera Geléer, funderar därför på att köpa Juicen istället som är mellan 99-99,4 % Pure Aloe Vera. Om carbomer verkligen är så farligt är jag inte säker på, men butiksbiträdet hade väl i alla fall kunnat säga något annat än att det är helt ofarligt. Jag köpte i alla fall Klick Glidmedel istället, innehåller både glycerin och propylene glykol som är fuktgivare.

Det jag lärt mig idag, eller för länge sen egentligen men jag var på ett godtroget humör idag är att de som jobbar i hårvårds/hälsobutiker inte har särskilt stor koll. De är vanliga butiksbiträden satt det gäller att göra sin egen hemläxa. Ger en review på glimedlet senare :)

Love your curls!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0