Tightly Curly by Teri La Flesh

Vet inte om ni kollat in Teri's blogg, hon uppfunnit en metod som heter "Tightly Curly Method" för att hålla lockarna i styr. Jag skulle säga att hon har 3c hår, hon har en vit pappa och en svart mamma (för att ni ska få en bild av hårtypen), och här är en kort summering av hennes tips:

  • Do not brush or comb your hair when it’s dry.
  • Never separate your hair like a wishbone. This is just asking for a big snarl. It is in the nature of our hair to tangle. You always have to keep this in mind, every time you touch your hair. Otherwise you will constantly be cutting knots out of your hair and cursing at it. Always work from the ends. If they aren’t clear, then nothing will move beyond them.
  • Stop hurting your curls. Though our hair seems so headstrong and thick, and mine tears up a cheap comb, the individual strands of hair are gossamer thin and delicate. They are damaged easily, and break off when damaged. Your hair won’t grow when damaged
  • Dont cook your hair. Anything that would blister your skin doesn’t feel so great on your hair either. Flat irons can actually melt the cuticles of your hair.

Massa fler tips finns på henne blogg den har verkligen hjälpt mig otroligt mycket speciellt delen där hon går igenom hur hon kammar sitt hår. Här är några före/efter bilder (tredje bilden är hennes bokomslag):





Tyvärr verkar det som hon använder sig av någon form av skin-bleaching, vill säga att det är ingenting jag stödjer tycker det är avskyvärt. Eller så har hon bara ändrat ton med åldern det är ganska vanligt. Mitt mål är inte att växa hår ner till rumpan, jag tycker afro bäst kommer till sin rätt när det är axel/bröstlängd och mycket mer fluffigt på höjden och bredden än hennes hår. För långt hår tycker jag ser ganska tacky ut efter en viss ålder, men det viktigaste är att hon verkar ha hittat en metod som funkar väldigt bra för henne, och hon har kunnat nå sina hårmål. Sen måste vi alla utveckla metoderna så det passar vårat hår, det är viktigt! Men kolla in hennes blogg HÄR, alla bilder kommer därifrån!

Love your curls!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0